Als ervaring en passie samenkomen
Door Ernst Neve, HVT 2, februari 2018
Als ik de reis aanvaard naar Terrason Audio voert de TamTam, de Apple variant van de TomTom, mij naar het zoveelste anonieme industrieterrein waar zovele importeurs gehuisvest zijn. Toch roept de straatnaam Texasdreef een zeker jongensgevoel bij me op en zie ik mezelf met een stoere Stetson op het hoofd, gezeten op een prachtig wit ros een kudde wilde bizons in de pas houden. Tot zover de analogie met de dagelijkse werkzaamheden van een hoofdredacteur die van zijn auteurs de artikelen op tijd binnen wil krijgen en in zijn witte hondenhok met circa 1pk aan headroom richting Bert Bazuin en Ewald Verkerk tuft.
Dat jongensgevoel zou overigens snel weer worden aangewakkerd nadat ik in gesprek raakte met Bert, mede-eigenaar van Terrason Audio. Omdat Ewald, eigenaar nummer twee, nog op klantenbezoek was, was het Bert die mij hartelijk ontving in hun gloednieuwe en smaakvol ontworpen pand aan de Texasdreef in Utrecht. Met de deur in huis vallend ging hij onmiddellijk over tot het ritueel van het koffieschenken om daarna gelijk met zijn verhaal te beginnen. Niet verwonderlijk als je je opeens beseft hoeveel daarvan hier en daar overlapt. Tevens kreeg het beeld van het Wilde Westen meer betekenis.
Beleving en ervaring
Plaats nemend aan de vergader- annex eet- en koffietafel die het begin van de luisterkamer markeert, installeren we ons voor het interview. Als Bert begint moeten we terugspoelen naar de jaren 70. We schrijven dan hoogtijdagen hifi als hij de winkel Wilbert bestiert. Gaat gelijk het tweede gedeelte van de naam spreken. De grootste successen heeft hij met Audiac gehaald. Pieken en dalen. De opkomst van de CD, noem maar op, Bert heeft het meegemaakt. Merken als Mark Levinson, Wadia, Thiel, Revel en Tivoli Audio zijn onder zijn handen tot wasdom gekomen. Je kunt zeggen dat Bert samen met Herman van den Dungen en Harry van Dalen vormend zijn geweest voor de high end in Nederland. Nadat hij opvolging had gevonden voor Audiac kreeg hij tijd om zijn vleugels naar andere vakgebieden uit te slaan. In Duitsland heeft hij zo kans gezien om enkele designartikelen in de markt te zetten. In 2005 hebben hij en Ewald Terrason Audio opgericht om toch te kunnen werken met merken waar ze beiden zeer enthousiast over waren, maar die niet in de portfolio van Audiac pasten. Het begon allemaal het de wonderlijke luidsprekers van Laurence Dickie, Vivid Audio, de man die ooit tekende voor het ontwerp van de B&W Nautilus. Het enthousiasme is van zijn gezicht te lezen als hij over Laurence begint. Je merkt dat audio voor Bert naast handel vooral over mensen gaat. Mensen met een liefhebberij die over muziek gaat. De belevenis, de ervaring. Dit is ook gelijk waar de emoties gedeeld worden. Ewald Verkerk, die inmiddels is aangeschoven, komt niet alleen uit een nest waar hifi op een voetstuk stond en staat, hij is ook muzikant. Dus als Ewald een demo geeft, staat hij gewoonweg te genieten. Want dan laat hij iets horen wat hij zelf heel tof vindt. Of heel slecht, waar hij dan over verhaalt.