High-end for the masses
Door Ernst Neve, HVT 9, september 2021
Je zou het misschien niet zeggen, maar ik ben wat je noemt een echte Apple fanboy. Althans, zo begon het begin jaren 90 toen ik met mijn eerste Macintosh 512K computer de eerste schreden zette binnen het Apple ecosysteem. Eigenlijk heb ik na de wederopstanding in 1997 van wijlen Steve Jobs, die in een tweede ronde bij Apple het bedrijf van een roemloze teloorgang moest redden, alle operating systems op zo goed als alle (laptop) computers van het merk wel onder handen genomen, beginnend met de allereerste iMac. Wat een beleving was dat! En omdat het ecosysteem behoorlijk gesloten is, natuurlijk ook alle versies van de Apple varianten van Word, Excel, PowerPoint tot later de suites van Adobe.
En als echte fanaat omarmde ik ook snel iTunes en het fenomeen iPod. Weer zo’n prachtige omgeving binnen het Apple heelal, nu gefocust op muziek. Met duizenden nummers in je achterzak liep op een gegeven moment iedereen die iets voor wilde stellen wel met die witte oortjes in. Apple groeide in een razend tempo uit tot het eerste bedrijf met een waarde van meer dan een biljard doller, omdat het in staat bleek ultiem in te haken op de Zeitgeist van de consumerende jongeren, jaar op jaar. En in die tijd kwam van het één het ander. De iMac evolueerde, evenals de PowerBook. De MacBook Pro groeide uit tot de meest begeerlijke laptop. De iPod groeide uit tot de bestverkopende MP3-speler ooit, de AirPods zouden vanaf 2016 het landschap van de Bluetooth oortjes bepalen en in 2007 kwam de iPhone tot ons. De rest is geschiedenis en inmiddels ben ik van fanboy naar middle-aged fanman gegroeid.
Hoezo neerkijken op Apple?
Waar ik nu als geen ander mee bekend ben is de weg van de high-end, in mijn geval die van de high-end audio. Maar gaandeweg ben ik erachter gekomen dat high-end een state-of-mind of way-of-living is. Je gaat voor kwaliteit boven kwantiteit, je zoekt de verdieping in de beleving. Wat mij de afgelopen jaren bleef irriteren is dat de door mij zo geliefde groep van audioliefhebber vaak neerkeek op de producten van Apple. iTunes was te gesloten, de iPods zouden niet deugen, en laten we het maar niet hebben over de Beats van de bekende Amerikaanse dokter en partner die zich door Apple op veel “green” hebben laten trakteren. Tot het moment dat ik de laatste iteratie van de iPhone, de iPhone 12 Pro, in combinatie met de AirPods Max in handen kreeg, samen met een abonnement op Apple Music dat toen net hun hi-res aanbod had aangekondigd.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS