Interview

Michael Huigen – Reference Sounds

Vol goede moed

Door Ernst Neve, HVT 2, februari 2017

Als je je leven ten dienste hebt gesteld van je hobby, je hobby je passie is, en je passie je werk is, dan wordt al snel duidelijk dat we hier met een bevlogen mens te maken hebben. Ik heb het over Michael Huigen, wiens grootste passie waarheidsgetrouwe muziekreproductie is, dat wil zeggen net na de liefde voor zijn gezin dat nog geen tweeëneenhalf jaar geleden is uitgebreid met de geboorte van zijn dochter Nila. Tot voor kort was Michael werkzaam bij Audiac en nu heeft hij besloten als zelfstandig ondernemer het woord uit te dragen onder de naam Reference Sounds.

Michael Huigen praat honderduit als het over zijn werk in de high-end branche gaat. Dat het aanvang nam in high-end paradijs van weleer RAF. Begonnen op de technische dienst van RAF leerde hij diezelfde apparaten, waarover hij als jonge jongen begeerlijk kwijlde, letterlijk van binnen en buiten kennen. Daar vonden de wortels van zijn kennis over de markt en producten de juiste voedingsbodem en daar kwam hij erachter dat hobby en werk wel degelijk samen kunnen gaan. Het zal ook zijn Amsterdamse gezelligheid zijn die aansloeg bij de RAF klanten, want het duurde niet lang of hij kon doorgroeien naar de afdeling verkoop. Het was een jaar of dertien geleden dat hij aantrad bij Audiac, een firma van aanzien op het gebied van high-end audio en video. Ook daar kreeg hij de mogelijkheid te groeien, waardoor hij uiteindelijk op het allerhoogste niveau converseerde met de top van enkele van ’s werelds meest gerenommeerde merken. Kennis over merken als Mark Levinson, Revel, Wilson en Transparent Cable die hij door de jaren had opgebouwd, werd nog eens bezegeld door de mensen achter die merken. Wat kan je je nog meer wensen als je je voorliefde voor hifi wilt overbrengen op liefst evenzo bevlogen dealers én hun klanten. Want navraag leert dat Michael veel bevrediging en erkenning haalt als mensen in een luistersessie zichtbaar geroerd worden. Het is een kroon op de zoektocht van een individu naar zijn set. Een echte overwinning.
Lees verder

Recensie

RHA CL1 IN-EARS EN DACAMP L1

HOLY CRAP WAT EEN SOUND!

Door Ernst Neve, HVT 2, februari 2017

RHA (Reid Heath Acoustics) is voor HVT geen onbekende. Onze ex-hoofdredacteur Theo Wubbolts heeft in januari 2015 verslag gedaan van hun T10i en november van dat jaar van de RHA T20. Niets minder dan de loftrompet werd geschald over deze in-ears die voor het geld buitengewoon goed klonken.

Het was op de afgelopen IFA dat de mensen achter RHA mij een blik in hun keuken gaven en gewag maakten van enkele nieuwe producten die op stapel stonden. Ik kreeg er enkele proto’s in de handen (en oren) geduwd, samen met de belofte ze te mogen recenseren zodra ze gereed waren. Ik kreeg alleen de namen mee: de CL1 in-ears en de Dacamp L1. Dit moesten de statements van RHA worden. De mensen van RHA begeleidden mij toen in superbenieuwde toestand achterlatend van hun stand af. Niet in de laatste plaats omdat ze nog aan het opbouwen waren en het raar vonden dat de persdag van de IFA samenviel met de opbouwdag, een mening die ik overigens volledig met hen deel.
Lees verder

Recensie

MEZE 99 CLASSICS

aMEZEing grace

Door Ernst Neve, HVT 2, februari 2017

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het hoofdtelefoonmerk Meze een beetje aan mij
voorbij had laten gaan. “Weer eentje”, was het gevoel dat me bekroop. Toch, toen
ik vanuit de ooghoek bij een van de dealers had opgemerkt dat de oorschelpen
wel van walnoot gemaakt leken, en ik op de Number One Hifi Show met de importeur
in gesprek kwam, raakte ik nieuwsgierig naar deze hoofdtelefoon die in de
middenmoot van 300 euro hoge ogen zou moeten gooien. Als ik de beste mannen
zou moeten geloven dan. Er zat niets anders op dan een recensie, leek me.

Lees verder

Winkelbezoek

Audio TV Centrum

DENKEN IN TOTAALOPLOSSINGEN

Door Marnix Bosman, HVT 2, februari 2017

Het Audio TV Centrum in Eindhoven is anders dan veel collega audio/TV-zaken. Hier verkoopt men eigenlijk geen AV-apparatuur, hier worden AV-oplossingen verkocht. AV-oplossingen die passen bij de wensen van de klant..

Aan de buitenkant zie je het niet direct af maar het Audio TV Centrum is allang niet meer de traditionele audio/TV zaak die het bij de oprichting, bijna 40 jaar geleden, waarschijnlijk was. Direct na binnenkomst oogt het Audio TV Centrum door de aanwezigheid van verschillende wanden met TV’s nog vrij traditioneel. Loop je echter verder de zaak in dan merk je al snel dat de eigenaren voor een opvallend rustige, open en eigenlijk heel lege inrichting hebben gekozen. “Wij hebben ervoor gekozen om te laten zien hoe het er bij een klant uit zou kunnen zien”, legt Wilbert Schepens uit.
Lees verder

Cover story

Totem Element Ember

MULTITALENT IN HOOGGLANZENDE PIANOLAK

Door John van der Veer, HVT 1, januari 2017

Het Canadese Totem opereert met haar Element serie in een prijsklasse die uitnodigt tot het buitengewoon kritisch spitsen van de oortjes, zeker met deze Ember. Want je moet wel van goede huize komen om bijna vijfduizend euro te vragen voor de, zo op het eerste gezicht, zoveelste variant op een kleine en eenvoudige tweeweg luidspreker met een baspoort(je). De Ember verlangt een hoge standaard voor haar bescheiden formaat en trekt aan de broekspijp om aandacht: “Hier ben ik, til mij op en luister naar wat ik in huis heb”. En aldus geschiedde.

Dat je met een bijzondere luidspreker te maken hebt is al duidelijk als je de Totem Element Ember set bevrijdt van haar omhulsel. In hoogglanzend zwart staart het koppel je aan, als een stereo-variantje van de Steinway vleugel. Niet alleen de kleur is bijzonder, ook de vorm. Ogenschijnlijk zó weggelopen uit een van de voorsteden van Parijs, oogt de geometrie van de Ember als een ontwerp van Le Corbusier of de Deen von Spreckelsen. De vorm is esthetisch geslaagd, maar dient natuurlijk ook een auditief doel. Alleen de zijwanden lopen parallel, de boven- en onderkant niet, de voor- en achterzijde ook niet. Als je het zwarte dwergje op een vlakke bodem plaatst, helt het frontpaneel een tikje achterover. Da’s handig als je de standaard niet al te hoog wilt hebben om op oorhoogte te komen, maar het belangrijkste doel van de niet parallelle wanden is uiteraard om het ontstaan van staande golven in de luidsprekerkast zoveel mogelijk te vermijden. Hoe hoger je in de Totem Element serie terecht komt, des te minder parallelle vlakken je tegenkomt. De Element Metal set, de duurste, oogt als een stel converserende robots in Star Wars, met een uitstraling die in ieder opzicht de tegenpool is van onze rechthoekige vriend Sponge Bob, die met die square pants. Totem is niet de eerste fabrikant die met beperkte symmetrie staande golven poogt te voorkomen, maar wel de meest succesvolle, in ieder geval in esthetisch opzicht.

Lees verder

Recensie

Astell & Kern AK500N

H(ORS) C(ONCOURS)

Door Bert Oling, HVT 1, januari 2017

In het kader van de door onze hoofdredacteur ter beschikking gestelde pagina’s om aandacht te geven aan producten die weliswaar zeer de moeite waard zijn om nader te bekijken, maar met name vanwege hun prijsstelling buiten het directe blikveld vallen van de modale HVT lezer, neem ik u in dit testverslag mee naar een muzikale muziekserver van buitengewone kwaliteit.

Op de mooie site van de fabrikant Astell & Kern – vooral bekend van zijn meer dan voortreffelijke portable hogeresolutie personal audio oplossingen (binnenkort in dit HVT theater) – wordt de AK500N qua vormgeving vergeleken met de Matterhorn. Ik moest heel goed kijken en vooral mijn fantasie gebruiken om dat aspect er in te zien, maar ik had dan ook niet de eindversterker en zijn bijbehorende externe voeding ter beschikking. Maar los daarvan: wat is dit apparaat mooi gemaakt. De uit massief aluminium gefreesde kastonderdelen laten perfect zien waar moderne CNC techniek toe in staat is. In deze mooie verpakking die 214x243x238 mm meet en een kleine 12 kg op de weegschaal laat zien, zit het neusje van de zalm van moderne elektronica opslag en streaming techniek.

Lees verder

Recensie

Musical Fidelity Encore 225

DE ENCORE 225

Door Christiaan Punter, HVT 1, januari 2017

De Encore 225 is een echte alleskunner: muziekserver met automatische CD ripper, CD speler, DA converter, analoge voorversterker en 225 watt analoge stereo eindversterker in een behuizing die nauwelijks groter is dan een gemiddelde geïntegreerde versterker.

Ergonomisch zit hij erg fijn in elkaar: waar de meeste muziekservers in een blinde kast zitten en alle interfacing via een tablet of telefoon gaat, heeft de Encore een groot en duidelijk afleesbaar scherm pontificaal in het midden van het voorpaneel. Met behulp van dit display zijn alle functies van het apparaat te bedienen en is ook de afspeelstatus te zien met onder andere de artiest, titel, progress bar en album artwork, zelfs bij radiostations. Het mooie is dat deze info zichtbaar is zowel bij het afspelen van een fysieke CD als de muziek die op de interne harde schijf staat. Voor de meest belangrijke functies zijn er fysieke drukknoppen aan weerszijden van het display: display functies aan de linkerkant en afspeelfuncties aan de rechterkant. Uiterst links en rechts zitten 2 grote ronde draaiknoppen, de linker samen met 2 drukknoppen voor de menuselectie en de rechter voor het volume en ook een hoofdtelefoonuitgang ontbreekt niet. Naast bediening via het voorpaneel kan de Encore uiteraard met een app op een telefoon of tablet bestuurd worden, en tevens via een meegeleverde infrarood afstandsbediening. Dit laatste vind ik zelf erg prettig en is iets dat bij veel muziekservers ontbreekt.

Lees verder

Recensie

Dune HD Solo 4K mediastreamer

WEERZIEN VAN EEN OUDE VRIEND

Door Ernst Neve, HVT 1, januari 2017

Het moet een jaar of acht, negen geleden zijn dat ik voor het eerst naar het merk Dune gekeken heb. Het Israëlisch bedrijf kwam toen met een video streamer op de markt gecombineerd met een Blu-ray speler. Niet zo’n klein speledingetje, maar serieus op 43cm, met serieuze in- en uitgangen, fatsoenlijk beeld en geluid, the works. Ik heb het over de Dune HD Center. Het duurde niet lang of ik zat met een bevriend importeur in Israël te praten over de toekomst van het bedrijf en onze rol daarin.

Helemaal in de beginfase van Dune was er nog sprake van dat er na de HC Center een instaplijn en een high-end lijn op de markt gebracht zouden worden. Ik kan me nog goed herinneren dat we daar ter plekke nog tips hebben gegeven van de noodzakelijke technieken die een dergelijk apparaat zou moeten bevatten. Helaas is die high-end lijn er nooit van gekomen, omdat de onderkant van de markt het leeuwendeel van de capaciteiten zou opeisen. Wat nog wel het levenslicht heeft gezien is een lijn van modulair opgezette componenten op halve breedte, een idee van ondergetekende dat ze later nog zouden belonen met je weet wel wat voor een fooi. Een lange inleiding, maar des te leuker omdat ik de verschillende modellen wel kan dromen. Want handig waren ze zeker, met de mogelijkheid zo goed als alle videobestanden af kunnen spelen, resoluties tot fullHD te ondersteunen, HDD’s in te kunnen bouwen, van het thuisnetwerk af te kunnen spelen, als server dienst te kunnen doen, etc, etc. Het enige dat ik minder vond is de lijsten met content, waar ik liever artwork zag. Maar ja, het was 2009 hè…

Lees verder

Recensie

Paradigm PW AMP

KLEIN MAAR FIJN, MET DE BLIK NAAR VOREN

Door John van der Veer, HVT 1, januari 2017

Paradigm timmert al jaren aan de weg met hoogwaardige luidsprekers. De nieuwe Premium Wireless serie van het Canadese merk, kort gezegd ‘PW’, waarvan de eerste telgen zijn twee actieve luidsprekers, een streamer en een streamer-versterker. Zoals de naam al aangeeft: alle apparaten kunnen draadloos worden ingezet. Ieder lid van de PW familie maakt bovendien gebruik van een open platform voor streaming en multi-room, het door DTS ontwikkelde Play-Fi. Ook kan in ieder apparaat de elektronica worden aangepast aan de akoestische eigenschappen van de luisterruimte, middels de Anthem Room Correction (ARC). Hier testen we de streamer-versterker

Lees verder

Recensie

SOtM sMS200 Netwerkadapter

OPLOSSINGEN VOOR EEN ECHT PROBLEEM

Door Bert Oling, HVT 1, januari 2017

Het aanbod van USB-DAC’s, – oneerbiedig gezegd: externe geluidskaarten – is booming. Ze zijn te koop vanaf een paar honderd euro tot ver boven de tienduizend. De kwaliteit loopt van goed naar “überragend”. De meest voorkomende problemen deden zich voor rondom de bij Windows noodzakelijke driver voor USB 2.0 gebruik en alle softwarematige variabelen.

Menigmaal heb ik dan ook verzucht, nadat ik met veel pijn en moeite, trial and error, één en ander tot ultieme muzikale kwaliteit had gebracht, wat zou het toch gemakkelijke zijn als er nu voor de DAC een kastje zou zitten dat de door mij gewenste netwerkfaciliteiten zou leveren – muziekbestanden op mijn NAS – zonder dat ik in één van de laptops moet worstelen met alle mogelijke variabelen in USB en andere instellingen. Een gat in de markt dus, toch heeft het even geduurd voordat de industrie dat gat in het aanbod dichtte, SotM uit Korea was één van de eerste bedrijven die met de introductie van de sMS-100 een oplossing voor dat probleem op de markt bracht. Een doorontwikkeling van de sMS-100 is afgelopen zomer op de markt gekomen, de SotM sMS-200. Behalve wat hardwarematige aanvullingen – betere processor, meer RAM geheugen, een betere usb-uitgang – is zijn echte pre de implementatie van Roon muziekbesturingssysteem. De SotM sMS-200 is officieel Roon Ready gecertificeerd.

Lees verder