Recensie

Astell & Kern AK500N

H(ORS) C(ONCOURS)

Door Bert Oling, HVT 1, januari 2017

In het kader van de door onze hoofdredacteur ter beschikking gestelde pagina’s om aandacht te geven aan producten die weliswaar zeer de moeite waard zijn om nader te bekijken, maar met name vanwege hun prijsstelling buiten het directe blikveld vallen van de modale HVT lezer, neem ik u in dit testverslag mee naar een muzikale muziekserver van buitengewone kwaliteit.

Op de mooie site van de fabrikant Astell & Kern – vooral bekend van zijn meer dan voortreffelijke portable hogeresolutie personal audio oplossingen (binnenkort in dit HVT theater) – wordt de AK500N qua vormgeving vergeleken met de Matterhorn. Ik moest heel goed kijken en vooral mijn fantasie gebruiken om dat aspect er in te zien, maar ik had dan ook niet de eindversterker en zijn bijbehorende externe voeding ter beschikking. Maar los daarvan: wat is dit apparaat mooi gemaakt. De uit massief aluminium gefreesde kastonderdelen laten perfect zien waar moderne CNC techniek toe in staat is. In deze mooie verpakking die 214x243x238 mm meet en een kleine 12 kg op de weegschaal laat zien, zit het neusje van de zalm van moderne elektronica opslag en streaming techniek.

Lees verder

Recensie

Musical Fidelity Encore 225

DE ENCORE 225

Door Christiaan Punter, HVT 1, januari 2017

De Encore 225 is een echte alleskunner: muziekserver met automatische CD ripper, CD speler, DA converter, analoge voorversterker en 225 watt analoge stereo eindversterker in een behuizing die nauwelijks groter is dan een gemiddelde geïntegreerde versterker.

Ergonomisch zit hij erg fijn in elkaar: waar de meeste muziekservers in een blinde kast zitten en alle interfacing via een tablet of telefoon gaat, heeft de Encore een groot en duidelijk afleesbaar scherm pontificaal in het midden van het voorpaneel. Met behulp van dit display zijn alle functies van het apparaat te bedienen en is ook de afspeelstatus te zien met onder andere de artiest, titel, progress bar en album artwork, zelfs bij radiostations. Het mooie is dat deze info zichtbaar is zowel bij het afspelen van een fysieke CD als de muziek die op de interne harde schijf staat. Voor de meest belangrijke functies zijn er fysieke drukknoppen aan weerszijden van het display: display functies aan de linkerkant en afspeelfuncties aan de rechterkant. Uiterst links en rechts zitten 2 grote ronde draaiknoppen, de linker samen met 2 drukknoppen voor de menuselectie en de rechter voor het volume en ook een hoofdtelefoonuitgang ontbreekt niet. Naast bediening via het voorpaneel kan de Encore uiteraard met een app op een telefoon of tablet bestuurd worden, en tevens via een meegeleverde infrarood afstandsbediening. Dit laatste vind ik zelf erg prettig en is iets dat bij veel muziekservers ontbreekt.

Lees verder

Recensie

Dune HD Solo 4K mediastreamer

WEERZIEN VAN EEN OUDE VRIEND

Door Ernst Neve, HVT 1, januari 2017

Het moet een jaar of acht, negen geleden zijn dat ik voor het eerst naar het merk Dune gekeken heb. Het Israëlisch bedrijf kwam toen met een video streamer op de markt gecombineerd met een Blu-ray speler. Niet zo’n klein speledingetje, maar serieus op 43cm, met serieuze in- en uitgangen, fatsoenlijk beeld en geluid, the works. Ik heb het over de Dune HD Center. Het duurde niet lang of ik zat met een bevriend importeur in Israël te praten over de toekomst van het bedrijf en onze rol daarin.

Helemaal in de beginfase van Dune was er nog sprake van dat er na de HC Center een instaplijn en een high-end lijn op de markt gebracht zouden worden. Ik kan me nog goed herinneren dat we daar ter plekke nog tips hebben gegeven van de noodzakelijke technieken die een dergelijk apparaat zou moeten bevatten. Helaas is die high-end lijn er nooit van gekomen, omdat de onderkant van de markt het leeuwendeel van de capaciteiten zou opeisen. Wat nog wel het levenslicht heeft gezien is een lijn van modulair opgezette componenten op halve breedte, een idee van ondergetekende dat ze later nog zouden belonen met je weet wel wat voor een fooi. Een lange inleiding, maar des te leuker omdat ik de verschillende modellen wel kan dromen. Want handig waren ze zeker, met de mogelijkheid zo goed als alle videobestanden af kunnen spelen, resoluties tot fullHD te ondersteunen, HDD’s in te kunnen bouwen, van het thuisnetwerk af te kunnen spelen, als server dienst te kunnen doen, etc, etc. Het enige dat ik minder vond is de lijsten met content, waar ik liever artwork zag. Maar ja, het was 2009 hè…

Lees verder

Recensie

Paradigm PW AMP

KLEIN MAAR FIJN, MET DE BLIK NAAR VOREN

Door John van der Veer, HVT 1, januari 2017

Paradigm timmert al jaren aan de weg met hoogwaardige luidsprekers. De nieuwe Premium Wireless serie van het Canadese merk, kort gezegd ‘PW’, waarvan de eerste telgen zijn twee actieve luidsprekers, een streamer en een streamer-versterker. Zoals de naam al aangeeft: alle apparaten kunnen draadloos worden ingezet. Ieder lid van de PW familie maakt bovendien gebruik van een open platform voor streaming en multi-room, het door DTS ontwikkelde Play-Fi. Ook kan in ieder apparaat de elektronica worden aangepast aan de akoestische eigenschappen van de luisterruimte, middels de Anthem Room Correction (ARC). Hier testen we de streamer-versterker

Lees verder

Recensie

SOtM sMS200 Netwerkadapter

OPLOSSINGEN VOOR EEN ECHT PROBLEEM

Door Bert Oling, HVT 1, januari 2017

Het aanbod van USB-DAC’s, – oneerbiedig gezegd: externe geluidskaarten – is booming. Ze zijn te koop vanaf een paar honderd euro tot ver boven de tienduizend. De kwaliteit loopt van goed naar “überragend”. De meest voorkomende problemen deden zich voor rondom de bij Windows noodzakelijke driver voor USB 2.0 gebruik en alle softwarematige variabelen.

Menigmaal heb ik dan ook verzucht, nadat ik met veel pijn en moeite, trial and error, één en ander tot ultieme muzikale kwaliteit had gebracht, wat zou het toch gemakkelijke zijn als er nu voor de DAC een kastje zou zitten dat de door mij gewenste netwerkfaciliteiten zou leveren – muziekbestanden op mijn NAS – zonder dat ik in één van de laptops moet worstelen met alle mogelijke variabelen in USB en andere instellingen. Een gat in de markt dus, toch heeft het even geduurd voordat de industrie dat gat in het aanbod dichtte, SotM uit Korea was één van de eerste bedrijven die met de introductie van de sMS-100 een oplossing voor dat probleem op de markt bracht. Een doorontwikkeling van de sMS-100 is afgelopen zomer op de markt gekomen, de SotM sMS-200. Behalve wat hardwarematige aanvullingen – betere processor, meer RAM geheugen, een betere usb-uitgang – is zijn echte pre de implementatie van Roon muziekbesturingssysteem. De SotM sMS-200 is officieel Roon Ready gecertificeerd.

Lees verder

Winkelbezoek

Botman Sound & Vision

BOTMAN 3.0

Door Michel van Meersbergen, HVT 1, januari 2017

‘Druk bezette man’, ‘weinig tijd’, ‘bezig bijtje’… Zomaar wat woorden uit een aantal mails die mij moeten aansporen toch vooral op tijd een afspraak met Frank Botman te maken, want… Ook een aantal telefoontjes naar het ‘Hoornse’ kennen dit verloop: “Nee, Frank is erg druk op het moment, want…”

Als ik een afspraak heb en vervolgens 10 minuten te laat ben, begrijpen jullie misschien dat ik vanaf de Afslag A7 – Hoorn al wat begon na te denken over wat te zeggen tegen deze man, die op een manier tussen mijn oren epische omvang dreigde aan te nemen. Als Frank Botman de deur voor mij opent en ik direct een excuus wil maken voor het te laat zijn wordt dat perfect opgevangen met een ‘Joh, dat geeft toch niets’ met een stem waar een flinke dosis West-Friesland in verwerkt zit. Misschien is het omdat ik in Alkmaar geboren ben, maar niet opgegroeid, toch, wanneer ik ‘het’ hoor, voelt het een beetje als thuiskomen. Plus… een West-Fries méént dat dan ook. Tijdens het bezoek zal dat West-Friese nog een aantal maal voorbij komen.

Lees verder

Nabeschouwing

Number One Hifishow 2016

EEN HARTVERWARMEND WELKOM

Door Ernst Neve, HVT 1, januari 2017

Al tijden probeer ik een gaatje te vinden om bij ze langs te gaan. En met ze bedoel ik de mensen achter The Hifi Studio Number One, Caecile, Rick, Vincent en Erik. Eindelijk is het ervan gekomen, tot de winkel heb ik het nog niet gehaald (wat in het vat zit, etc.). Maar een bezoek aan hun eigenste hifi show doet daar nauwelijks voor onder. Dat blijkt al bij binnenkomst, waar hifi-vader Rick mij met open armen verwelkomt. Ik ervaar het als echt en voel me dan ook meteen thuis. Zou dat nog wel goedkomen?

Lees verder

HVT Xtra: Made in Holland

Daudio C1 Open Baffle Luidspreker

OPEN EN LOS IN DE RUIMTE

Door Marnix Bosman, HVT 1, januari 2017

Hele volksstammen noemen een luidspreker een box en de meeste commerciële luidsprekers hebben ook nog steeds een doosvormige kast als basis. Het kan echter ook anders zoals bijvoorbeeld de benadering die het Nederlandse Daudio hanteert.

De ontwerpbenadering van Daudio staat bekend als de open baffle techniek. Deze benadering is zeker niet nieuw. Sterker nog, hiermee is audioweergave min of meer begonnen. Iedereen die nog even die grote buizenradio van zijn of haar grootvader voor de geest kan halen, kan ik vertellen dat daar feitelijk ook sprake was van een open baffle constructie. In de loop der jaren hebben luidsprekerbouwers deze aanpak achter zich gelaten en zijn zij steeds vaker boxvormige (open en gesloten) kastconstructies gaan ontwikkelen. Daarmee is echter niet gezegd dat de open baffle constructie van weleer ouderwets of achterhaald is. De laatste tijd zie je zelfs een behoorlijke opleving van deze benadering. Daudio geniet zijn bekendheid aan zijn topmodel, de W1 (zie HVT nr. 4-2016) die een open baffle constructie heeft. Daudio is een groot voorstander van deze techniek en de nieuwe C1 speaker die tijdens de laatste X-fi show werd geïntroduceerd volgt deze benadering dus ook.

Lees verder

HVT Xtra: Made in Holland

Grimm Audio LS1BE

THE ULTIMATE LS1

Door Marnix Bosman, HVT 1, januari 2017

De Grimm LS1 monitor is nu ruim 6 jaar op de markt en heeft nationaal maar vooral ook internationaal veel lovende kritieken gekregen. De ontwikkeling rond deze luidspreker heeft nooit stilgestaan maar sinds de laatste High-End show in Munchen is er echt iets nieuws. De LS1be.

Optisch lijkt de LS1be sprekend op de LS1. De basisprincipes en ideeën achter de LS1be zijn volledig identiek aan die van de ‘klassieke’ LS1. De letters “be” verwijzen naar het gebruik van een nieuwe Beryllium tweeter, maar de verschillen gaan verder dan dat. In de “be” is feitelijk ieder onderdeel van de LS1 nog eens onderzocht op mogelijkheden om de luidspreker nog beter te maken. De LS1be is de ultieme LS1.

Lees verder

HVT Xtra: Made in Holland

Eelco Grimm – Grimm Audio

VOORSPELBARE TRANSPARANTIE

Door Marnix Bosman, HVT 1, januari 2017

Eelco Grimm is de naamgever van Grimm Audio maar het bedrijf is feitelijk het geesteskind van een kleine groep audiotechnici. Een collectief aan mensen met verschillende achtergronden maar één gemeenschappelijk doel. Absolute audiotransparantie.

Grimm Audio is in 2004 opgericht door Eelco Grimm, Guido Tent, Peter van Willenswaard en Bruno Putzeys. Alle vier mannen met verschillende technische achtergronden maar wel alle vier mensen met een jarenlange ervaring binnen de audio. Peter van Willenswaard heeft zich sinds een aantal jaren teruggetrokken als actief partner maar levert desondanks nog regelmatig ideeën en bijdragen aan nieuwe ontwerpen en ontwikkelingen. Ook Bruno is sinds een aantal jaren een andere weg ingeslagen. Veel van zijn ideeën worden echter nog actief door Grimm Audio gebruikt en verder ontwikkeld. Het ontwerpteam is door deze verandering zeker niet uitgedund. In de loop der jaren zijn nieuwe, creatieve jonge ontwerpers maar ook ‘oude’ rotten uit het vak toegetreden tot het ontwerpteam van Lees verder