IFA in één zin. Slim, virtueel, ontiegelijk scherp en gezond.
Het equivalent van 10 voetbalvelden. Ik geloof dat ik er zelfs op de vermaarde sportdagen van mijn middelbare school nog nooit zoveel op een rij heb gezien, en dan bedoel ik allemaal bij elkaar opgeteld. Nog maar net bijgekomen van mijn bezoek aan de Sennheiser fabriek, reisde ik samen met een aantal andere journalisten naar het Berlijnse. Het is voor de eerste keer dat ik als jullie hoofdredacteur verslag mag doen van de IFA in Berlijn. Ongeveer 35 huuuuge hallen lagen voor mij toen ik op de IFA aanliep om tijdens de persdag zoveel mogelijk interessante stands aan te doen zonder last te hebben van de vele tienduizenden bezoekers die werden verwacht.
Omdat we aan de zuidkant van de IFA binnentraden, vielen we eigenlijk gelijk binnen op de stand van mijn vrienden van Sennheiser. Onder een enorm kabaal, afkomstig van de standbouwers, werd ik hartelijk ontvangen om mij in gereedheid te brengen voor een demonstratie van Sennheisers laatste nouveauté: Ambeo. Het woord is een samentrekking van Ambient Stereo en is Sennheisers antwoord op hoe 3D audio dient te klinken. Ik moet zeggen: het systeem, dat overigens Ambeo3D en Dolby Atmos compatibel is, maakte grote indruk op me. De 9.1 opstelling bouwt het geluid in het horizontale vlak in lagen op om samen met twee achterluidsprekers een driedimensionaal veld te creëren. Het (gepatenteerde) geheim van de smid schijnt ‘m in het subtiel bewegen van geselecteerde frequenties te zitten. Dit gebeurt echter zo efficiënt dat je de indruk krijgt dat instrumenten en stemmen in de ruimte geplaatst worden. Je moet het echt gehoord hebben. De demo die ik kreeg was nog overtuigender omdat ik de live 3D opname die Sennheiser had gemaakt van het optreden van Imogen Heap tijdens de introductie van de Orpheus2, die nu HE1 heet, te horen kreeg. Dat klonk me toen een partij goed. En wat bleek: het klonk nu bijna nog beter. Droog, strak en een enorme berg ruimtelijkheid. Maar goed; 3D hè? Maar Ambeo gaat verder. Niet alleen kunnen Ambeo opgenomen opnames afgespeeld worden, stereo opnames kunnen ook achteraf ge-Ambeo-ficeerd worden. Naar het schijnt liggen sommige leden van Pink Floyd nog ergens in een hoekje van de studio van de geluidstechnicus van Sennheiser Gregor Zielinsky die onze demonstratie verzorgde. Hij vertelde dat een demo voor de band in een levenslange vriendschap eindigde. Het verschil tussen de Ambeo versie en het origineel in stereo is dan ook waanzinnig. Als klap op de vuurpijl merkte hij zijdelings op dat het Ambeo algoritme ook in real-time zijn werk kan doen. Sennheiser zal dan ook zwaar gaan inzetten op Ambeo. The next big Sennheiser thing?