Column

Playlist Heroes

Ontdekkingsreis in de afspeellijst

Door Sander van der Heide, HVT 6, juni 2020

Iedere dag worden er meer dan 40.000 (!) nieuwe tracks aan de streamingdiensten toegevoegd. Sommigen nog in groepjes bij elkaar als een album, de meeste los als een single track. Zo liggen er miljoenen tracks klaar om ontdekt en gedraaid te worden. De schakel naar de luisteraar? De playlist!


Bij Spotify is er per land een paar mensen in dienst die dag in, dag uit, naar muziek luisteren en afspeellijsten samenstellen. Ze worden playlisters, en ook wel curators, genoemd. Zij bepalen welke tracks er terechtkomen in lijsten als “New Music Friday” of een specifieke lijst als “Rainy Day Jazz”. Daarnaast worden er heel veel specifieke lijsten samengesteld aan de hand van je luistergedrag door gebruik te maken van complexe algoritmes. Zo krijg je vanzelf elke maandag een “Discover Weekly” binnen met muziek die verrassend goed aansluit bij de muziek die je vaak draait.

Geen Bieberitus
Elke streamingdienst, van Tidal tot Qobuz, van Primephonic tot YouTube, heeft playlist curators in dienst en maakt gebruik van je luistergedrag om je van nieuwe muziektips te voorzien. Toch weten de algoritmes af en toe de plank goed mis te slaan en als je gezamenlijk een account gebruikt (bijv. samen met je kinderen), krijg je opeens vaker K3 of Justin Bieber te horen dan je lief is. Tevens heeft die goedbedoelde nieuwe jazzreleases-lijst van curator X bij streamingdienst Y, minder waarde dan een tip die je van een vriend krijgt of van een muzikant die je in een radioprogramma hoort zeggen dat hij de laatste tijd zo vaak naar een bepaald album luistert.

De helden van de speellijst
Om die reden trommel ik de laatste tijd wat muzikanten, muziekexperts en hifi-liefhebbers bij elkaar, om af en toe een lijst samen te stellen die meer uit het hart komen en minder aan de luistercijfers van de playlist denken (want let wel, dat is waar het bij de grote playlists om draait). Vandaar dat je in sommige lijsten van Spotify ook artiesten zal tegenkomen, die niet eens echt bestaan, maar wel geld in het laadje brengen bij degene die erachter zitten, wat zomaar weer Spotify zelf zou kunnen zijn. Nee, deze playlists worden samengesteld door de helden die hoge kwaliteit muziek en geluidsopnames als leidraad voeren. Vandaar dat ik ze Playlist Heroes noem. En om de discussie van betere kwaliteit of afhankelijkheid van een platform, uit de weg te gaan, maken we die lijsten beschikbaar op meerdere platforms, meestal via één centrale link.

De kunst van het cureren
Zo ook de eerste lijst die speciaal voor de lezers van HVT is samengesteld, natuurlijk door een aantal HVT-auteurs, maar ook door een aantal mensen uit de industrie. Het mooie van een playlist is dat hij makkelijk aangepast kan worden, qua volgorde, inhoud en grootte. De lijst die we bij het schrijven van dit artikel hebben samengesteld, is misschien al verfijnd en aangevuld, ten tijde dat u dit leest. Maar dat is ook het mooie van de kunst van het cureren, het is eigenlijk nooit af en kan ook weer als basis staan voor een nieuwe lijst.

Wordt volgende maand vervolgd…

1e generatie Michi

Aan elke track in de lijst is wel een verhaal of reden verbonden, we beginnen er met eentje van ondergetekende.

Sander van der Heide, HVT-auteur

Wie? Paul Simon
Wat? You’re The One (You’re The One, 1999)
Waarom? Originele mastering door Bob Ludwig en gelukkig nog op geen enkele streamingdienst in een platte remastering uitgebracht. Deze track heeft alles wat ik nodig heb om plaatsing, frequentierespons, snelheid en reflecties in de ruimte te kunnen bepalen. Het laag heeft een mooie ‘punch’, maar met een sublaag wat niet in de weg hoort te zitten.
De basgitaar in de eerste paar maten moet een duidelijke toon weergeven, maar vaak is dit op de meeste luidsprekers niet waar te nemen. Het hoog van de shakers en hi-hats is in perfecte verhouding, open, maar niet snijdend. De stem van Paul Simon ligt mooi boven op de mix, maar mengt toch mooi in het stereobeeld. Alle ritmische en percussieve partijen moeten ieder goed te plaatsen zijn. Kortom, een track waar sommige luidsprekers nogal eens wat moeite mee hebben en tevens laten horen in wat voor ruimte ze zijn geplaatst.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS