Column

RIP Eddy Van Halen

Tot ziens, boerenlul

Door John van der Veer, HVT 11, november 2020

Edward Lodewijk van Halen. Geboren te Amsterdam, enkele jaren gewoond in Nijmegen. Moeder van Indonesische afkomst, vader Nederlander, klarinettist. Op zoek naar een beter bestaan emigreert het gezin van Halen naar Californië. 1962. Kleine Edward is zeven.


Het muziekgen leeft voort. Broertje Alex speelt gitaar en drumt. Edward is pianist en tevens drummer, tot hij Alex een drumsolo hoort geven en zich op de gitaar stort, naast piano. De broers beginnen een bandje, ‘Mammoth’, later omgedoopt tot ‘Van Halen’. Alex op drums, Edward, zeg maar Eddy, op gitaar. Het debuutalbum, onder leiding van Kiss bassist Gene Simmons wordt platina en de rest is geschiedenis. Edward overlijdt dinsdag 6 oktober 2020, keelkanker.

Wat heeft dit met Hifi te maken? Niets, maar ook heel veel. Het gitaargeluid van Eddy en zijn ‘two-hand tapping’ op de gitaartoets hebben de rocksound van de jaren ’70 (het eind althans), ’80 en ’90 bepaald. Geen audiofiel die het nooit heeft gehoord, al was het alleen maar de beste gitaarsolo ooit: ‘Beat It’, Michael Jackson, op ‘Thriller’, het op één na meest verkochte album aller tijden.

Dat unieke gitaargeluid is grotendeels te danken aan een stokoude Marshall versterker, totaal verbouwd door de Mexicaanse amp-goeroe José Arrendondo, ook dood. Kernonderdeel is de zelf ontworpen ‘Variac’, een apparaat dat de stroomtoevoer varieert. ‘Levensgevaarlijk’, volgens kenners. De Marshall kan spontaan vlam vatten, wat niet alleen het einde betekent van de versterker, maar wellicht ook van de speler. Ed trotseert het gevaar en wordt met zijn sound dè trendsetter in rock, wereldwijd.

Heb van Halen nooit ontmoet, wèl veel Nederlanders die met hem hebben gewerkt. Uit alle verhalen komt een aimabele man naar voren, met veel gevoel voor humor, die zijn rol als gitarist en trendsetter niet al te serieus neemt. Dol op Nederlandse woorden uit zijn prille jeugd. Peter van Weelden, zijn personal amptechneut, spreekt hij steevast aan met “Hé boerenlul, how are you?”

Twee van mijn handgebouwde elektrische gitaren zijn gemaakt naar Edward ’s ontwerp voor Music Man, het merk van Leo Fender. Geniaal, net als zijn sound en spel. ‘My guitar gently weeps’, zoals zo vele, over de hele wereld. Rust zacht, Grote Man.

Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS