Cover story

Bowers & Wilkins 705 S2

B&W en het Bolletje van mijn Broer

Door John van der Veer, HVT 11, november 2017

Reden om reikhalzend uit te kijken naar de fonkelnieuwe B&W luidsprekers. Er zijn twee topmodellen in de serie, waarvan we er één testten: de 705 S2. Over lang en intensief luisteren, veel verschillende eindversterkers en eindeloos experimenteren. Met verrassend resultaat. De geschiedenis van Bowers & Wilkins is al even lang en kleurrijk als die van andere Britse hifi-merken met een spreekwoordelijke traditie, zoals Quad en Tannoy. Als kind kende ik het merk als ‘B&W’ en wist niet zo goed of die naam nu iets te maken had met de gelijknamige supermarkt schuin tegenover het ouderlijk huis of toch met dat streng geklede gezelschap van B(urgemeester) & W(ethouders) in ons werelddorp Egmond aan Zee. De verwarring werd alleen maar groter toen enkele van de Duitse badgasten die de kustplaats jaarlijks frequenteerden boodschappen gingen doen bij B&W en uit een wagen stapten met zo’n blauwwit geblokt logo voorzien van de naam BMW. Aan het drievoudige enigma kwam een abrupt einde toen mijn oudste broer een set B&W luidsprekers aanschafte, herkenbaar aan dat malle bolletje bovenop. Hij kocht er tevens een Quad 33/303 set bij. Na de eerste tonen wist ik het, groen van jaloezie: “Dat wil ik ook”. We schrijven 1981. Vier jaar later wist ik dezelfde Quad set tweedehands op de kop te tikken. Die doet nog steeds dienst, met glans. Wat ook nog steeds dienst doet is de set luidsprekers van Bowers & Wilkins die ik gelijktijdig aanschafte in 1985. Niet die met dat bolletje van mijn broer, die kon ik me toen niet veroorloven, maar een set B&W vloerstaanders van het type DM330. Ook deze set doet nog steeds dienst en dient tot op de dag van vandaag als referentie voor het prachtige werk dat ik voor HVT mag doen.

Dat malle bolletje, zo kwam ik later achter, is uiteraard de externe tweeter van B&W. John Bowers heeft de ‘tweeter-ontop’ technologie voor het eerst geïntroduceerd in 1977, toegepast bij de succesvolle DM7, de luidspreker van mijn broer. B&W ziet deze techniek als compromisloos, omdat de tweeter door de externe positionering geen reflecties kan veroorzaken op het frontpaneel, wat ongewenste kleuring tegengaat en de ruimtelijke weergave ten goede komt. De reden dat deze technologie niet altijd wordt toepast heeft te maken met het feit dat niet iedereen het mooi vindt om te zien. Omdat B&W zowel de 800-serie als het ‘tweeter-ontop’ concept als compromisloos beschouwt zijn alle luidsprekers in deze serie ermee uitgevoerd. De twee topmodellen van de 700-serie zijn eveneens voorzien van een externe tweeter, zo ook het onderwerp van dit verhaal. We blijven even bij de hoge tonen weergever. Dat onderdeel van de luidspreker heeft bij B&W een paradepaardje, de Diamond tweeter, toegepast in de 800-serie. Dit kostbare type is echter niet terug te vinden bovenop de 705 S2, dat zou de prijs teveel opschroeven. In plaats daarvan heeft men gezocht naar een compromis tussen de goedkopere aluminium Double Dome in de 600-serie en de genoemde Diamond versie. Het resultaat is een tweeter die deels is gemaakt van carbon segmenten en voor een deel van aluminium voorzien van een laag carbon. Het frequentiebereik houdt met deze uitvoering het midden tussen beide types. Wèl compromisloos uit de 800 serie overgenomen is het chassis van de tweeter, gefreesd uit één stuk massief aluminium. Maar wellicht is het belangrijkste onderdeel uit de 800 serie het materiaal waarvan de conus van de driver in de 705 is gemaakt. Vier decennia lang maakte B&W gebruik van het door John Bowers ontwikkelde geweven Kevlar. In de 800-serie is dit materiaal dan eindelijk vervangen door een noviteit die door B&W wordt gezien als de grootste stap in de luidsprekertechnologie van de afgelopen dertig jaar. Het materiaal is gedoopt tot Continuüm. De bestanddelen zijn geheim. Het materiaal is onder patentaanvraag.