Cover story

Grimm Audio MU2

Zijn we al bij de grens?

Door John van der Veer, HVT 2, februari 2024

De reputatie van Grimm Audio is haar roem vooruitgesneld. Dat is een cliché van het zuiverste Nederlandse water, maar daarom niet minder waar. Het team in Veldhoven staat, ook wereldwijd, op een eenzaam peil als het gaat om de ‘verwerking’ van het digitale audiosignaal. En gezien de verbluffende resultaten wordt Grimm Audio dan ook, eveneens wereldwijd, met argusogen gevolgd. Het nieuwste wonder heet MU2 en koppelt, kort door de bocht, het digitale proces aan de omzetting naar analoog, middels de bekende DAC. Het ‘de beste DAC ooit’ gonst sinds de introductie door de wereld van High-End audio. Wat vinden de oren?


Het is de bedoeling van iedere reviewer om net te doen alsof de kennismaking met het te beschrijven subject de eerste is. Dat is natuurlijk niet zo. Bovendien speelt vooroordeel een grote rol, ‘biased’ heet dat zo mooi in het Engels. En subjectiviteit is nooit uit te vlakken, zeker niet als het gaat om auditieve waarneming. Nee, dit verhaal is niet gebaseerd op één kennismaking met de MU2 of de rest van het oeuvre van Grimm Audio. Weet nog goed de eerste échte confrontatie met de MU1, in vergelijking met een ook niet misselijke equivalent, zowel in kwaliteit als prijs. Was verbijsterd. Geen idee dat de euvels van het digitale domein zo teruggemept konden worden tot het niveau van (bijna?) strikt analoge beleving. Die eerste indruk werd voorafgegaan door een luistersessie annex demonstratie door Everett Porter in Den Haag, bij Listening Matters, en later bevestigd door de nodige bezoekjes. Ze zijn alle te leuk en ook te illustratief om niet te vermelden. Bij dezen. Everett Porter is de opname-engineer van het Concertgebouworkest en houdt domicilie in de studio van het Concertgebouw aan de Van Baerlestraat in de hoofdstad. In zijn studio staat dezelfde opstelling als de set waarmee hij in Den Haag zijn demonstratie gaf, de actieve luidspreker Grimm Audio LS1 (toen nog in een eerdere versie) in 5.1 surround. De LS1 werd later opgevolgd door de LS1be, maar dit terzijde. Everett demonstreerde de suprematie van zijn kunnen, en wat mij als eerste frappeerde was het gevoel dat ik daadwerkelijk in de wereldvermaarde Grote Zaal van Het Concertgebouw zat, al was ik toch echt met de trein naar Den Haag afgereisd.

Omhaal

Dat gevoel werd later bevestigd, nota bene in het hol van de leeuw van de analoge beleving: Analogue Audio Products te Nieuwegein. De naam alleen al. Te midden van een keur aan buizenversterkers en draaitafels prijkte in het domein van Wim van Kraanen een MU1, gekoppeld aan een DA-omzetter met buizen. Sterker nog, hij demonstreerde uitsluitend met dit strikt digitale apparaat. Digitaal zonder omhaal, in puur analoge beleving. Wat later mocht ik een bezoek brengen aan het laboratorium van Grimm Audio in Veldhoven. Verliet het pand wederom met hetzelfde gevoel en heb voor HVT een verslag geschreven. ’Op de grens van analoog’ luidde de titel. Vond dat de lading goed dekken. Op de terugreis meegelift naast Eelco Grimm in de auto. De MU2 stond op stapel, vertelde hij. Beoogde wereldpremière tijdens de High-End Show in München. Tot nu toe had ik werk van Grimm Audio mogen beleven via de strikt digitale MU1, veelal aangesloten op de LS1 (later de LS1be) die voorzien is van een digitale ingang. De MU2 zou in ieder geval worden uitgebreid met een DAC. De eerste kennismaking met de nieuweling vond niet veel later plaats. Het debuut was een combinatie met de PMC Fact fenestria, aangedreven door twee Halcro eindversterkers. De tweede ervaring in dezelfde set. De derde en de vierde met dezelfde versterker, maar nu toevertrouwd aan een topmodel van Vivid, de GIYA G1 Spirit. Alle sessies hebben een waterproof print achtergelaten op het trommelvlies. Ga proberen deze indrukken in relevante taal uit te drukken, maar niet voordat Grimm Audio aan het woord komt middels de technische info die grotendeels ook op de website te lezen is, aangevuld met de bevindingen van Hans Beekhuyzen op een uitstekende YouTube presentatie die ten tijde van het schrijven van deze review online is geplaatst.

Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS