SuperrrrrrR!
Door Michel van Meersbergen, HVT 10, oktober 2018
Ze staan al drie maanden in huis, de nieuwe KEF R3. Onder zwaar embargo… zó zwaar zelfs dat een fictief type-nummer op de kasten staat. Navraag bij de importeur leverde niets concreets op. Dit was pas echt een zwaar embargo, niet alleen voor mij wat betreft informatie naar buiten toe, maar ook naar mij vanaf de fabrikant. KEF wilde duidelijk dat er niets te vroeg zou lekken.
En zo kan het dus gebeuren dat je een heuse primeur in huis hebt en dat er niemand mag zijn waarmee je zulks kunt delen. Heel erg… Afgelopen 10 september was het dan eindelijk zover: de presentatie van de compleet vernieuwde ‘R-series’ van KEF. Ik kon eindelijk los gaan! KEF staat de laatste tijd bepaald niet stil. Vorig jaar de Q-series onder handen genomen, en nu in concreto de R-series wat we toch wel een compleet nieuwe gedaante mogen noemen. En dat dit niet alleen ‘nieuwe kleren voor de keizer’ zijn bewijst een volledig nieuw ontwikkeld binnenwerk. Overigens wordt er iets ‘LS’ gefluisterd voor later in het jaar, maar laten we vooral niet speculeren. In het assortiment van KEF vinden we de R-series tussen de entry-level Q-series en de Reference Series. Aan de ene kant de relatieve ‘haalbaarheid’ van de Q en aan de andere kant de ‘afwerking’; die zich duidelijk meer in de geest van de Reference begeeft. Qua toepassing heeft de R-series maximale flexibiliteit. Of het nu om conventioneel stereo of multi-channel gaat, de R-serie laat zich met 7 verschillende modellen uitstekend in elke situatie plaatsen: De R5, R7 en R11 als vloerstaanders, de R3 als compact alternatief op stands, de R2c als center en de R8a als satelliet. Subwoofer R400b maakt de familie compleet.
From scratch
Zoals geschreven, KEF heeft de R-series opnieuw ontworpen. Feitelijk doet alleen de ‘R’ nog aan de voorgaande modellen herinneren. Laten we stap voor stap eens kijken hoe de nieuwe ‘R’ is opgebouwd. Als we de baffle voor het gemak even zien als los onderdeel van de kast en bracings dan vormen die drie nu, meer dan ooit, vooral een getunede eenheid. Was er bij de vorige R-series sprake van een stijve kast met bitumen gedempte bracings, dan zien we nu een iets ‘lossere’ oplossing die rechtsreeks voortkomt uit ervaringen met de LS50. De bracings zijn nog steeds met bitumen gedempt maar nu geplaatst op plekken waar demping maximaal effect heeft en gemonteerd middels het ‘lossy interface’ principe. Niet geheel stijf dus. Er wordt zelfs extra demping gegenereerd. De drivers hebben achterop extra bracings – ook weer gedempt – om zo energieafgifte naar de baffle te minimaliseren.