Wonderkind nummer 1
Door John van der Veer, HVT 9, september 2023
Het Britse PMC is vooral bekend van professionele monitorsystemen die in opnamestudio’s worden gebruikt. Bepaald geen kleine jongens, zowel letterlijk als figuurlijk. In goed gezelschap van ATC, Dynaudio en een paar varianten op de point source modellen, is PMC een klinkende naam in de pro-wereld. Naast de studiolijn heeft PMC tevens een belangrijke stem in home-audio, die bij liefhebbers van exquise high-end een weke blik in de ogen weerspiegelt. De nieuwe Prodigy1 is prijstechnisch van een andere orde dan de grote boys, maar man o man, wat heeft dit opdondertje van PMC inmiddels al aangericht.
Maandag 12 juni, een dag vol verrassingen. In de Artone Studio te Haarlem wordt de nieuwe MU2 van Grimm Audio gepresenteerd en tot klinken gebracht met monoblokken uit de toplijn van Halcro plus de Fact fenestria luidspreker van PMC. Ook als u nooit de kans heeft gekregen live te genieten van dit omvangrijke, vloerstaande wonder (gun uzelf dat plezier, gewoon doen, zet op de ‘to-do’ lijst, verbijstering gegarandeerd), is de kans groot dat u indirect al heel vaak met PMC te maken hebt gehad. Op de grote studiomonitoren van dit merk zijn talloze soundtracks van grote filmproducties gemixt en gemasterd. Een paar titels: Titanic, Mission: Impossible, Pearl Harbor, Game of Thrones, James Bond-kraker Skyfall, Spider-Man 1, 2 en 3, Pirates of the Caribbean en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. We vinden PMC in Paisley Park, het enorme studio/woon-complex van Prince, en ook in Stevie Wonder’s Wonderland Studio. Mijn eerste productie is gemasterd op de pro-versie van de PMC Fact fenestria, door Peter Brussee van masteringstudio Q-Point als 5.1 set overgenomen van Peter Gabriel die, zoals bekend, zijn eigen studio heeft. Toch kent het merk een nog niet zo lange geschiedenis. PMC staat voor Professional Monitor Company en is in 1991 opgericht door Peter Thomas van de BBC en Adrian Loader van radio/studiocomplex FWO Bauch. Het eerste product van de twee is de BB5-A. (Niet zonder Britse zelfspot zo genoemd: BB staat niet voor Brigitte Bardot maar voor Big Box, ‘5’ voor het eerste geslaagde experiment en A voor Active). De monitor slaat vrijwel direct aan. De lijn naar de BBC kan via Peter Thomas ook niet korter. De Maida Vale Studio van de BBC neemt het ontwerp direct over, voor eigen gebruik en hetzelfde geldt voor studio Metropolis Mastering, beide te London. Succes geboren, de rest is geschiedenis.
Ongekleurd
De appel valt niet ver van de boom. Dat merk je als je naar de hifi-lijn van Dynaudio luistert. Het DNA van het Deense merk is gebrandmerkt door naam en faam in de studio en dat sijpelt door in de huiskamer. Hetzelfde geldt voor het Amerikaans ATC en zeker ook voor PMC. De directe, ongekleurde weergave die PMC in korte tijd zo’n legendarische status in de pro-wereld over de hele globe heeft opgeleverd, manifesteert zich prominent in de high-end modellen. Verwacht geen mooimakers, maar een heerlijke, ongekleurde weergave die volledig recht doet aan de kwaliteit van de productie. De Fact fenestria doet dit op verpletterende wijze. Heb het al diverse malen mogen ervaren met PMC’s topmodel. En bezoekers aan hifi-beurzen, waaronder het Dutch Audio Event in Veldhoven en de Noir et Blanc Show in Brussel, zullen dit alleen maar beamen.Een ander model van PMC, de fact.12, is een tijd als logee over de vloer geweest en ook deze ranke vloerstaander vertoont dit karakter, op overtuigende wijze. Geldt dat voor de gehele home audio lijn? Om te beginnen de entree van de Prodigy. Heb van first-date tv-programma’s (nee, ik doe niet mee, ben overtuigd en happy single, op het religieuze af) begrepen dat de eerste indruk het belangrijkst is. Om in stijl te blijven: verbijstering, ongeloof en op slag verliefd, daar in Haarlem. Na het geweld van MU2 en de enorme Fact fenestria, werd als laatste sessie een piepklein opdondertje tot klinken gebracht. Als eerst afgespeelde opname nota bene een contrabas. Ben inmiddels toch echt wel wat gewend, maar de manier waarop de PMC monitor dit monsterlijke, lastige (en monsterlijk lastige) instrument tot leven wist te wekken was wonderlijk. Oké, de aangesloten versterking van Halcro kost een lieflijke 70.000 euro en de bron, Grimm Audio’s kersverse MU2, gaat voor 18.000 eurp over de toonbank en is zo ongeveer het beste dat je op dit gebied kunt krijgen, maar toch. Heb stiekem even gekeken of er niet – al even stiekem – een subwoofer een en ander influisterde vanuit de coulissen, maar dat was toch echt niet het geval.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS