Verfijning, mild geprijsd
Door John van der Veer, HVT 1, januari 2018
Wat kan een dag toch onvoorspelbaar verlopen als je met een gitaar op de rug bij Hifi Solutions naar binnen stapt. Het luisterdoel is de Q-Acoustic Concept 500, om vervolgens behoorlijk af te dwalen. Zoals het hoort. Over zachte ogen, Secret Sounds en Vietnamese loempia’s.
“Hij weet toch wel dat hij niet naar een gitaarversterker komt luisteren, hè?”, luidt het Amsterdamse commentaar op de aanblik van die vent met z’n blauwe gitaarkoffer bij de deur. Het welkomstcomité, bestaande uit louter Mokummers, geboren, import en ex, staat mesgeslepen klaar om het de muzikant niet al te makkelijk te maken. De eerste cappuccino maakt veel goed, maar de toon lijkt gezet. ‘Dus zo’n dag wordt het’, berust hij zwijgend. Het comité: drie doorgewinterde routiniers van Hifi Solutions aangevuld met onze hoofdredacteur Ernst Neve. Of we kwamen luisteren naar een luidsprekerset. Tot dan toe heb ik het testen solitair gedaan, in mijn vertrouwde huiskamer. Vreemd om dan opeens te gaan luisteren in een mij onbekende ruimte. Met de medeoren ben ik wèl bekend; heb met Ernst al vele luisteruurtjes doorgebracht. Ben voorbereid op het arsenaal van voorzetten, inkoppertjes, de ’hoor je dat dan niet?’-jes en inmiddels redelijk voorspelbare gevoeligheden in de muzikale en auditieve smaak. Wat maakt de ogen zacht, als ze niet al gesloten zijn. We kennen elkaar al een poosje.
Secret Story
Om toch iets van een referentie te hebben heb ik behalve de gitaar ook een stel CD’s meegenomen. De gebruikte Meridian voorversterker is, uiteraard, uitgerust om MQA bestanden af te spelen, dus hebben we ook muziek beluisterd die mij bekend is in zowel niet als wel MQA bewerkte versies, om te bezien hoe de set de verschillen weergeeft. De versterking zit aan de hoge kant van het spectrum. De genoemde Meridian preamp is de 818.3, waaraan een prijskaartje van €10.495 hangt. De eindtrap is de 857 van hetzelfde merk, met een vraagprijs van €9.295. In redelijk schril contrast met deze prijzen staat het luisterdoel, de Q-Acoustics Concept 500 luidspreker, die voor €4.499 per set over de toonbank gaat. Model 500 is voor het nog jonge Q-Acoustics (het bedrijf bestaat net tien jaar) de opstap naar een hoger segment. De modellen die de Britse firma in aanloop van de 500 heeft geleverd zijn duidelijk voor een andere doelgroep ontworpen. De aloude vraag die dan ogenblikkelijk opdoemt is of een goedkoper model van een duur merk beter scoort dan een duurder model in een voordelige klasse, als beide modellen ongeveer gelijk geprijsd zijn. Heb tot die dag aan de Muidergracht nog nooit van Q-Acoustics gehoord, laat staan dat ik ooit iets van ze heb mogen beluisteren. Zou dus redelijk onbevangen de confrontatie kunnen aangaan. Aan het uiterlijk valt in ieder geval niet af te lezen dat we met een nieuwkomer in high-end te maken hebben. Ernst en ik zijn het erover eens dat de luidspreker fraai oogt en met gevoel voor finesse is ontworpen en afgewerkt. Tussen de echt dure jongens bij Hifi Solutions misstaat de Concept 500 absoluut niet, in ieder geval in visuele zin, en dat is op zich al een knappe prestatie. Wat het meest in het oog springt, mits je naar beneden kijkt, is de ronde metalen ring waarop de luidspreker rust. Deze ring is voorzien van vier bolvormige voetjes. Je kun er spikes aan toevoegen waardoor het geheel iets verder van de grond komt en op een nog kleiner oppervlak rust. Ondanks de akoestische aanpassingen in de luisterruimte van Hifi Solutions is er iets in de weergave van de 500 dat in eerste instantie niet zo aanspreekt bij het comité – dat van die gitaarversterker. Het hoog is wat te mat. Aan de achterkant kun je het volume van de tweeter aanpassen, in drie stappen: laag, neutraal en iets toegevoegd. In een Britse review van de 500 komt naar voren dat de neutrale stand het best voldoet, onder die linksrijdende condities. In de luisterruime van Hifi Solutions blijkt een lichte additie van het hoog juist beter te werken. Tijdens het luisteren hebben we geen moment de behoefte gehad iets aan die stand te veranderen. Blijkbaar is de functie een bijzonder zinnige toevoeging van Q-Acoustics. De luistersessie stond voor een groot deel in het teken van Pat Metheny’s Secret Story. Ernst kende dit album niet, een mooie gelegenheid om hem duidelijk te maken wat mij als muzikant zo fascineert aan dit meesterwerk van de gitarist, componist en arrangeur.