Van nood tot deugd naar huzarenstuk
Door Ernst Neve, HVT 3, maart 2021
De nieuwe term winkelrecensie stemt de oplettende lezer misschien al tot nadenken, bij dezen help ik iedereen uit de droom. Dit artikel brengt feitelijk zoveel zaken tezamen, dat we van geluk mogen spreken als zich hier geen literair zwart gat vormt. Literatuur op hifi-gebied dan. Als in een versie van de film Inception, maar dan rond het ontstaan van een luidspreker, grijpen meerdere verhaallijnen in elkaar. In de tijd lopend van begin 2019, via het staartje van 2020 naar het heden, geografisch van London, naar Düsseldorf, naar ‘s Gravenmoer en Almere.
Voor de goede orde, Inception, een film van Christopher Nolan, een van mijn favoriete regisseurs, gaat over een imaginaire gebeurtenis in een gebeurtenis in een gebeurtenis, waarin de tijd steeds langzamer voortschrijdt en uiteindelijk leidt naar meerdere lagen in het grote en echte verhaal. Zo voelt deze optekening van de Q-Active 200 een beetje aan. Verwijzend naar de titel van dit verhaal, begint onze reis in London op een druilerige septemberdag in de avond van 24 januari 2019.
Niet achterblijven
Op uitnodiging van de importeur en fabrikant van Q-Acoustics had ik samen met enkele andere hifi-figuren die middag de introductie van de Q-Acoustics Concept 300 mee mogen maken. We leerden die dag van alles en nog wat over dode kasten, speciaal ontworpen luidsprekerunits, ontkoppeling, resonantie en wat in ’s hemelsnaam Tensegrity stands waren. Brand Director Alex Munro bleek een zeer aimabel mens en het enige dat ik zijn software designer kon vragen was: “Komt er ook een streaming-versie van deze luidspreker?” Toen hij mij in vertrouwen en na vijf GT’s vertelde dat ze ‘ergens’ mee bezig waren, had ik geen notie dat hij hintte naar de Q-Active 200. Maar ik had het kunnen weten. Ze konden immers niet achterblijven bij de meute. Over nood gesproken.
Q-wat?
De geschiedenis heeft ons inmiddels geleerd dat de Concept serie een behoorlijk succes is voor Q-Acoustics, zeker in relatie tot de prijs. Daarom was ik ook behoorlijk nieuwsgierig geworden toen ik mij eind oktober vorig jaar middenin de Corona ellende, nu op uitnodiging van de Duitse Q-Acoustics importeur, naar een Hotel in Düsseldorf had begeven voor een eerste indruk van hun nieuwe luidspreker. Op de kaartjes in het Hotel dacht ik nog dat het om een schrijffout ging, het product werd Q-Active genoemd. Niets bleek minder waar, de eersteling uit deze serie zou aan ons worden gepresenteerd.
You gotta love ‘m
Het was allemaal een beetje rommelig, daar in dat Duitse Hotel. Mondkapje op, mondkapje af, kamertje in, kamertje uit. En vreemd, in Nederland was immers toen nog geen sprake van mondkapjes, de nieuwe realiteit bestond uit afstand houden en handen stuk wassen. Het allervreemdst moet toch wel het uiterlijk van de Q-Active 200 zijn geweest. Met die kleine speakertjes off-axis in de kast gemonteerd zag het er uit dat het een ‘love ‘m or hate ‘m’ product dreigde te worden. Toch waren er meer kwaliteiten in het systeem die de balans door konden laten slaan naar de ‘love ‘m’ kant. Zo waren de heren engineers erin geslaagd een streaming systeem te ontwerpen dat met €1.999 per paar stukken goedkoper was dan de non-streaming Concept zusjes van €3.750, terwijl toch enkele designaspecten bewaard waren gebleven, van behuizing tot aan de aangepaste Tensegrity stands.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS