Cover story

Recensie Sonus Faber Olympica Nova III

Het geheim onthuld

Door John van der Veer HVT 09, september 2019

HVT flikt het weer! We hebben een heuse wereldprimeur! De lancering van de gloednieuwe Olympica Nova III, zowel van als bij Sonus faber, in het Noord-Italiaanse Argugnano, valt exact samen met de landing van uw lijfblad op de deurmat. De nieuwste loot aan de Italiaanse olijfboom heeft dan al wekenlang gebivakkeerd bij ondergetekende, met gesloten gordijnen want onder strikte geheimhouding. Nieuwsgierig naar wat de dealers pas over een week te horen krijgen bij de importeur? Lees dan vooral verder.


Argucnano is een gemeente in de provincie Vicenza en ligt op de breedtegraad precies in het midden tussen het Lago di Garda en Venetië, oftewel het meer en de zee, het Adriatische deel van de Mare Mediterraneo. Beide locaties zijn voor mij verbonden met de liefde. Argucnano ook, maar op een andere manier. Het fraaie oeuvre van Sonus faber heeft het pad van mijn oren al vaak gekruist. Het laatste oog- en oorstrelende familielid dat haar charmes genadeloos op mij botvierde was de Sonetto V. Deze luidspreker heb ik zowel in de showroom mogen beluisteren, in vergelijking met andere modellen uit de vrij omvangrijke reeks, als thuis, aangedreven door een McIntosh MA8900 versterker, in direct vergelijk met het repertoire van Mytek. Het testen van de Olympica Nova III is tot nu toe een nogal bizarre aangelegenheid geweest. Het toesturen van nieuwe apparatuur gaat meestal gepaard met een stortvloed aan aanvullende informatie: technische gegevens, gebruiksaanwijzing(en), overige modellen, prijzen etcetera. Maar deze keer niets. Helemaal niets. Op het internet is geen spoor van de Nova III te vinden. ‘Prior to removing loudspeaker, please consult the Owner’s Manual in the accessories box’, staat luidkeels op de enorme doos te lezen. Vanallesennogwat te vinden in die accessoiredoos, maar geen gebruiksaanwijzing. De importeur weet ook niets, niet over het ontwerp, de materialen, de wijzigingen. Zelfs geen prijs. Sonus faber in Argucnano is bovendien tutti op vakantie. Groeten uit de Dolomieten, laat de ontwerper op Facebook weten.

Queeste

Ok. Zo moet de eenzame hifi-speurder zich dus voelen tijdens de queeste naar een goede luidspreker. Maar die kan in de regel nog een prijskaartje raadplegen, of een (wandelende) gebruiksaanwijzing, of het internet. Ik heb nax, nada, geen idee. De nood die tot deugd verwordt: dan maar niet. Gebruik je oren maar, in afwachting van nadere info. Direct na het uitpakken ontvouwt zich het fabuleuze Italian Design. Het exemplaar dat in mijn huiskamer hemeltergend mooi staat te wezen, heeft serienummer 046 en is uitgevoerd in schitterend wengé. De vorm van de luidspreker en de kadering van driver’s en tweeter zijn zò ongelooflijk subtiel en worden nog eens prachtig geaccentueerd door de horizontale lijnen rondom de luidspreker. In de streek van herkomst vind je soortgelijke vormgeving terug, vooral uit de tijd van de Italiaanse Renaissance. Pasta lonkt met lange slierten. Al dente. En over slierten gesproken. Het handelsmerk van Sonus faber is wèl in de doos te vinden, de voile van elastische draden die de luidspreker bij wijze van grille afdekt. De drivers worden gesluierd achter de zwarte harp; nog wel zichtbaar, maar subtiel aan de prominente aandacht onttrokken. Erg fraai, en bovendien het eerste systeem op mijn pad dat het geluidsbeeld nu eens totaal niet beïnvloedt.

Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.