Cover story

Totem Element Ember

MULTITALENT IN HOOGGLANZENDE PIANOLAK

Door John van der Veer, HVT 1, januari 2017

Het Canadese Totem opereert met haar Element serie in een prijsklasse die uitnodigt tot het buitengewoon kritisch spitsen van de oortjes, zeker met deze Ember. Want je moet wel van goede huize komen om bijna vijfduizend euro te vragen voor de, zo op het eerste gezicht, zoveelste variant op een kleine en eenvoudige tweeweg luidspreker met een baspoort(je). De Ember verlangt een hoge standaard voor haar bescheiden formaat en trekt aan de broekspijp om aandacht: “Hier ben ik, til mij op en luister naar wat ik in huis heb”. En aldus geschiedde.

Dat je met een bijzondere luidspreker te maken hebt is al duidelijk als je de Totem Element Ember set bevrijdt van haar omhulsel. In hoogglanzend zwart staart het koppel je aan, als een stereo-variantje van de Steinway vleugel. Niet alleen de kleur is bijzonder, ook de vorm. Ogenschijnlijk zó weggelopen uit een van de voorsteden van Parijs, oogt de geometrie van de Ember als een ontwerp van Le Corbusier of de Deen von Spreckelsen. De vorm is esthetisch geslaagd, maar dient natuurlijk ook een auditief doel. Alleen de zijwanden lopen parallel, de boven- en onderkant niet, de voor- en achterzijde ook niet. Als je het zwarte dwergje op een vlakke bodem plaatst, helt het frontpaneel een tikje achterover. Da’s handig als je de standaard niet al te hoog wilt hebben om op oorhoogte te komen, maar het belangrijkste doel van de niet parallelle wanden is uiteraard om het ontstaan van staande golven in de luidsprekerkast zoveel mogelijk te vermijden. Hoe hoger je in de Totem Element serie terecht komt, des te minder parallelle vlakken je tegenkomt. De Element Metal set, de duurste, oogt als een stel converserende robots in Star Wars, met een uitstraling die in ieder opzicht de tegenpool is van onze rechthoekige vriend Sponge Bob, die met die square pants. Totem is niet de eerste fabrikant die met beperkte symmetrie staande golven poogt te voorkomen, maar wel de meest succesvolle, in ieder geval in esthetisch opzicht.

Snel en accuraat

Het ontbreken van veel 90? hoeken brengt extra fabricagekosten met zich mee. En een ander prijzig facet is de enkele 15cm mid/laag driver, door Totem Acoustic zelf ontwikkeld op basis van de kostbare Torrent Technology. De uitzonderlijke snelheid en accuratesse van de luidspreker is volgens Totem toe te schrijven aan deze techniek. De driver is op het frontpaneel bevestigd middels een fraaie metalen ring die in de hoeken is uitgedijd tot een naar een vierkant neigende vorm. De hoeken van het kunstwerkje zijn vervolgens afgerond, waardoor het geheel niet alleen gestileerd oogt, maar ook heel vriendelijk. Boven de driver prijkt de 19 mm tweeter. Om de frequenties tussen beide onderdelen te scheiden maakt Totem geen gebruik van elektronische filters; er zijn dus geen crossovers. In plaats van deze conventionele methode is de driver tot in veel details dusdanig ontwikkeld dat de frequentie op een mechanische manier wordt afgetopt. De scheiding zit zo rond de 4kHz, net onder dat gebied neemt de tweeter de taken over. Of het nu komt door de constructie van de driver, of door het ontbreken van een low-pass filter (heb me laten vertellen dat dit onderdeel energie vreet, en dus snelheid en tijd) is mij niet duidelijk, maar het is een feit dat een van de bijzondere eigenschappen van deze luidspreker juist zit in de transitie tussen de verschillende gebieden, waarover later meer. De 2 maal 2 ingangen bieden de mogelijk tot bi-amping. Als je van één eindtrap gebruik maakt, dien je het tweede paar ingangen middels een zogenaamde jumper te verbinden met het eerste paar. Bij de testset ontbraken de jumpers. Heb zelf wat in elkaar geflanst met een stuk luidsprekerkabel dat ik nog had liggen. Boel aangesloten: prima.