Ultieme afsluiting!
Door John van der Veer, HVT 02, februari 2019
Voor het eerst sinds de verbouwing naar binnen gestapt. Het doel van de operatie van Hifi Solutions: een grondige aanpassing van de akoestiek in de luisterruimtes en een (her)inrichting van de winkel, beter toegesneden op het arsenaal over-, on-, en in-ear sets plus toebehoren dat het toevluchtsoord aan de Muiderstraat inmiddels huisvest. Aan het eerste nauwelijks toegekomen, het tweede wel. Opperhoofd Rick heeft vijf totaal verschillende sets op mijn hoofd geplant, onder het motto: ‘Van der Veer is voorlopig zoet, terug naar de klanten.’ Over de ultieme afsluiting in een – voor mijn doel volstrekt zinloos – ultiem afgewerkte akoestiek. Pat Metheny, cappuccino en de hemel. Wat wil een mens nog meer?
Maar heb, voor ik aan de eerste set in-ears toekwam, eerst een kijkje genomen bij de visuele, en een hoortje bij de auditieve veranderingen. Even los van het feit dat het laatste volstrekt onzinnig Nederlands is, van de eerste ruimte rechts, als je de deur binnenkomt, heb ik het interieur alleen visueel mogen waarnemen. Wat daar direct in het oog springt is de achterwand, geheel ingenomen door een buitenproportioneel opgeblazen landschapsfoto van de hand van Rick. Naast gezin en muziek, is fotografie zijn grote drijfveer. En ook hier straalt de passie en het vakmanschap van af. De ruimte direct links, waar alle big shots staan, heb ik wèl beluisterd, zij het summier. De wanden hebben aan ‘ruimte’ moeten inleveren ten behoeve van onzichtbare bass traps en zichtbare absorptiepanelen. Veel hout: de vensterbanken aan de linkerkant zijn breed, gemaakt van fraai notenhout en geschikt om door velen als zitplaats gebruikt te worden. Zoveel gasten die de klant meeneemt? En dat flink buiten de ideale sweet spot, vanaf de zijlijn? “Ach, ik heb wel gekkere dingen meegemaakt. Loop ik de ruimte binnen, waren ze met z’n allen aan het dansen”. Zowel de achter- als de zijwanden worden grotendeels ingenomen door lange rasterwerken van notenhout, met als doel om de wederzijdse reflectie van het linker- en het rechterkanaal zoveel mogelijk te verminderen, wat het stereobeeld ten goede moet komen. Rick laat ter illustratie wat horen over de op dat moment opererende set: Bowers & Wilkins 803D3, McIntosh MA7200, Aurender N10 netwerkspeler/muziekserver. Het eerste dat opvalt is inderdaad een stereobeeld waarbij je ieder instrument zeer precies kunt plaatsen. Een ongelooflijk mooi en indrukwekkend klinkende set, overigens.
Holtes
Maar daarvoor ben ik slechts zijdelings gekomen. Rick heeft een selectie gemaakt van vijf zeer uiteenlopende in-ear sets, in eveneens zeer uiteenlopende prijsklassen. Een aantal merken is mebekend, de modellen ken ik geen van alle. Ben totaal onbevangen dus. Om houvast te hebben in het vergelijk heb ik me beperkt tot slechts één productie die ik van haver tot gort ken, ´Secret Story´ van Pat Metheny en dan uitsluitend één track: ´The Truth Will Always Be´, een ruim 9 minuten durend meesterwerk waarin het genie alle registers opentrekt: zijn complexe gitaarsynthesizer tegen het London Symphony Orchestra, aangevuld met twee percussionisten, Will Lee op basgitaar en Steve Ferrone op drums. De andere constante factor is de high-end speler waarop Tidal werd bezocht, de schattige, handzame pauwblauwe Astell & Kern SP1000M waaraan een prijskaartje van €2.199 hangt. We beginnen met de ‘laagste’ prijs. De eerste set die in de oren verdwijnt is de Bravado Universal van Empire Ears. De set telt twee drivers, één voor het mid/hoog spectrum en een, aldus omschreven, ‘subwoofer’. De vraagprijs is €599, da’s al flink pittig, voor velen. Zeer zinnig advies van Rick: “Zet je kaken eerst goed open om de holtes die met je gehoor in verbinding staan ruimte te geven en plug ze dan pas in”. Zo gezegd, zo gedaan.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.