Oren met visie
Door Ernst Neve, HVT 5, mei 2018
Als je Audeze zegt, dan wel juist uitgesproken als odyssee [ôhdissíe], denk je wellicht gelijk aan twee zaken: planar magnetic hoofdtelefoons en high end kwaliteit. Het merk is bijna alleen verantwoordelijk geweest voor het opnieuw op de kaart zetten van deze weergavetechnologie.
De oorsprong van het principe dat ook wel isodynamisch of orthodynamisch wordt genoemd en het midden houdt tussen de andere twee technologieën dynamisch en elektrostatisch, ligt echter mid jaren ’70 bij een merk als Yamaha met de HP1. Andere merken waren Warfedale, Kenwood, Dual en Fostex. De populariteit zou echter niet lang aanhouden en indutten tot 2008. Dit was het jaar waarin een aantal cruciale zaken bij elkaar kwam. Gezien hun trackrecord aanleiding genoeg om de fabriek te bezoeken.
Laten we beginnen bij de personen achter de naam Audeze. Sankar Thiagasamudram en Alexander Rosson, de grondleggers, kenden elkaar al jaren uit de tijd dat ze zich met Digital Cinema bezighielden. Beide mannen hebben samengewerkt met grote namen uit Hollywood, en grote studio’s als DreamWorks, Disney, Paramount, Warner Brothers en ga zo maar door. Zowel Sankar als Alexander waren grootheden op hun eigen vakgebied. De specialisatie van Audeze’s Sankar was… de videokaart. Maar dan wel hele speciale. De high end hobby had beide mannen samengebracht en ze waren overtuigd van het planar magnetic principe. Zo overtuigd dat ze hadden besloten om ergens in een garage luidsprekers te ontwikkelen op basis van het pricipe. De prototypes staan overigens nog steeds opgeslagen in het splinternieuwe onderkomen van Audeze in Santa Ana, Californië.
Enabling technologies van Pete en Drago
Echter, het was het samenkomen met ontwerpers Dragoslav Colich en Pete Uka dat heeft geleid tot de route die Audeze uiteindelijk koos, die van de hoofdtelefoon. Sankar kende Pete Uka nog uit zijn tijd als vrijwilliger bij de Sankara Eye Foundation. Pete is de man achter het bedrijf Q-Flex, dat superdunne en superlichte circuits maakt met een dunte van enkele microns die hij ooit is begonnen te ontwikkelen voor NASA. Het was de toepassing van dit materiaal die Audeze in staat stelde hun techniek voor de PA systemen te verkleinen tot het formaat van de diafragma’s zoals deze nu in hun hoofdtelefoons gebruikt worden. De kennis van Dragoslav Colich, met meer dan 30 jaar ervaring in het ontwerpen van planar drivers, heeft ervoor gezorgd dat inmiddels legendarische modellen als de LCD-1, LCD-2 en LCD-3 het levenslicht konden zien en de markt voor hoofdtelefoons van meer dan 1.000 euro voor eens en voor altijd zouden veranderen. Deze hoofdtelefoons zijn echter niet zomaar ontstaan.