De wet van de remmende voorsprong
Door Ernst Neve, HVT 06, Headphone Special, juni 2019
Dat het in hifi-land best moeilijk is te overleven, zullen de meesten onder ons wel aannemen. Het was nog heel recentelijk dat, toen iemand mij vroeg waar ik me mee bezig hield en ik “Hifi” zei, de goede man uitsprak: “Je bedoelt de ziekte?”. Nu is het zeker niet met iedereen zo erg gesteld, maar het zet je te denken over het imago dat hifi vandaag de dag heeft. Het ziet er niet best uit. Ik moet meteen denken aan de afgelopen High End München en vraag me dan af wat we daar in hemelsnaam deden met z’n allen.
Werkelijk alles dat daar gepresenteerd werd resoneert op geen enkele wijze bij het grote publiek. Laat staan de serieuze high end. Die tak van sport is simpelweg compleet de realiteitszin voorbij. Een luxe hobby die maar voor een enkeling is weggelegd.
Toch gloort er hoop aan de horizon. Bedrijven als Sonos en Beats hebben eigenhandig de hifi gered en weer op de kaart gezet. Alleen heeft het publiek van nu alleen aandacht voor soundbars, multiroom audio, streaming audio en personal audio. Sterker nog; het was Andres Sennheiser zelf die tegen mij zei dat zonder het merk Beats Sennheiser maar een fractie zou voorstellen van wat het u doet op hoofdtelefoongebied. Het heeft voor hen een hele markt ontsloten. Ik zeg daarom gelijk nu al dank aan bovengenoemde bedrijven en voeg daar meteen het merk Sony aan toe. Naar mijn bescheiden mening zijn de producten van deze twee merken als schuldige aan te wijzen waar het gaat om de wet van de remmende voorsprong. Zij hebben producten in het leven geroepen zoals de HD820 en de Z1R, compleet met bijbehorende versterkers, die het pad hebben vrijgemaakt voor de betere hoofdtelefoons en accessoires.
Sennheisers line-up van waanzinnige hoofdtelefoons
Het verhaal van de betere Sennheiser hoofdtelefoons begint natuurlijk bij de originele 20.000 gulden kostende Orpheus uit 1990 en eindigt bij de Orpheus 2 uit 2015, beter bekend als de HE1 die nu voor net geen 60.000 euro over de toonbank gaat. Daar tussenin is echter veel gebeurd. En we mogen Sennheiser dan ook wel als aanjager van de markt beschouwen. Voor 1990 bestonden er wel hoofdtelefoons van 1.000 euro, maar die werden maar mondjesmaat verkocht. De Orpheus zette een compleet nieuwe standaard en met Axel Grell aan het designhoofd hebben sindsdien vele modellen het levenslicht gezien. In 2009 werd een nieuwe standaard gezet door Axel met zijn ontwerp van de dynamische en open HD800 die voor 1.299 euro te koop was, eventueel met bijpassende DAC/voorversterker, de HDVD800 van 1.999 euro. Het model is uiteindelijk opgevolgd door de 1.599 euro kostende HD800S die net even verder ging van de versie zonder S. Axel zwoer bij de open constructie van zijn hoofdtelefoons en heeft vriend en vijand verbaasd met de gesloten HD820. Met een prijskaartje van 2.399 euro een zware jongen, wat in schril contrast staat tot zijn geringe gewicht, een handelsmerk van alle dynamische HD modellen uit het hogere segment. Voor hetzelfde bedrag kon je er de bijpassende HDV820 bij aanschaffen om op eenzaam hoog niveau van je muziek te kunnen genieten. De conclusie van mijn recensie in de december-editie van HVT vorig jaar was: “Levendig in het hoog, een ietwat aangezet middengebied en een strak, maar zeker niet overdreven laag.” Op dat moment misschien wel de meest open klinkende gesloten dynamische hoofdtelefoon. Het is even de vraag welke kant het hoofdtelefoongamma van Sennheiser op gaat na het vertrek van Axel Grell bij Sennheiser, maar gezien de inzet op Ambeo 3D lijkt de volgende stap voorspelbaar. Maar ja, uiteindelijk hebben we geen glazen bol waarin we de toekomst kunnen zien.
Sony’s line-up van waanzinnige hoofdtelefoons
Ook het verhaal van Sony’s beter hoofdtelefoons begint al enige tijd geleden. In 1989 introduceerde het bedrijf de MDR-R10 waarmee de eerste meer dan 2.500USD kostende hoofdtelefoon uit hun line-up een feit was. Behalve de natuurlijke materialen die in het ontwerp waren toegepast, was Sony een van de eerste bedrijven die voor een unboxing experience zorgde. Ook dit product zou de markt klaarmaken voor wat decennia later als veel normaler zou worden gezien. Een nieuw hoogtepunt zou in 2016 bereikt worden toen Sony de MDR Z1R introduceerde voor 2.200 euro. Uiteraard ontbrak het niet aan een bijpassende DAC/versterker in de vorm van de TA ZH1ES van 2.000 euro. Deze Japanse reus geeft met deze serie een visitekaartje af waarmee het laat zien waartoe het in staat is op het gebied van de betere personal audio. Conclusie in mijn recensie van de oktober-editie van HVT 2018 was: “Deze Z1R laat alles zonder mededogen horen en hij groeit zonder meer mee met de elektronica waarmee je ‘m voedt. Hier heeft ‘ie gespeeld met verschillende versterkers, maar de Sony’s bevredigden mij toch het meest … Dit spul is regelrechte high end en laat kracht en lichtvoetigheid tegelijk horen en zien. Dit is dus genieten geblazen!” Het mooie van Sony is dat ze de toegepaste technieken ook laten doorsijpelen naar aanverwante producten in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld meer betaalbare hoofdtelefoons en versterkers, maar ook de portable audio categorieën. Zo heeft Sony tegenwoordig ook een aanbod van high end portable audio devices (walkman) zoals de NW-WM1A en Z. Grappig feit is dat het de Amerikaan Ray Kimber is geweest die het talent bij Sony heeft gespot en er door een presentatie aan de leidinggevenden voor heeft gezorgd dat deze mensen en hun producten ook daadwerkelijk tot wasdom zijn gekomen. In de sjieke walkman zit zelfs Kimber Kable verwerkt en ook voor de Z1R is een hoogwaardige Kimber Kable verkrijgbaar. Ook op dat vlak heeft Sony de deur open weten te zetten voor bijvoorbeeld een merk als Crystal Cable dat kabels voor personal audio apparaten maakt van vele duizenden euro’s. Hoe leuk is dat dan?
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.