Voorbij het detail
Door Michel van Meersbergen, HVT 1, januari 2018
Soms kom je een component tegen dat zich niets aantrekt van heersende regels en wetten, dat een eigen verhaal vertelt – om dat uitermate boeiend te doen – en zich daarmee kwalificeert als ‘iets speciaals’.
Dergelijke componenten zijn helaas niet ruim gezaaid en als het gebeurt is dat voor mij reden tot grote vreugde. Zélfs als het klankkarakter mij minder kan bekoren, kan ik de keuze van een ontwerper een eigen pad in te slaan alleen maar met respect tegemoet treden. Als het klankkarakter wél tot een dialoog tussen mij en het component weet te brengen is het dubbele vreugde, al ontaardt dat vaak in een monoloog van het component naar mij waarbij ik alleen nog zachtjes een ‘talk to me some more’ weet uit te brengen. De ‘Streamer 2.16’ van het Nederlandse Pink Faun bezit voor mij die laatstgenoemde kwaliteit.
Pink Faun
Opgericht in 2005 staat Pink Faun bekend om haar eigenwijze, maar te allen tijde pragmatische benadering van bijna alles audio-gerelateerd. Het eigenwijze niet om ‘anders’ te willen zijn, maar omdat sommige problemen verschillende manieren van aanpak kennen waarbij Pink Faun niet altijd voor de meest voor de hand liggende oplossing kiest – omdat juist die oplossing weer deuren opent voor verbeteringen op andere plekken. Dat Pink Faun altijd weer in staat is deze aanpak volkomen helder uit te leggen – ook wanneer je niet echt technisch bent aangelegd – maakt het alleen maar nóg leuker. Daarbij komt dat de aftersale op een hoog niveau zit. Loop je ergens tegenaan, zoals ik die verstrooid een verkeerde instelling deed die vrijwel direct door Pink Faun op afstand weer kon worden rechtgezet. ‘Hebben we ook gedaan bij een klant uit Azië vanuit Rhenen’ was de reactie. Altijd prettig en geruststellend, die directe service van een toegewijd team dat volledig ‘hands-on’ opereert.