Interview

Interview CEO Volumio, Michelangelo Guarise

The new Professors on the Streaming Block

Door Ernst Neve, HVT 4, april 2020

Werd er in het productnieuws van februari jongstleden nog gewag gemaakt van Volumio als ‘the new kid on the streaming block’, na ons interview met de oprichter van dit Italiaanse bedrijf hebben we het toch liever over ‘New Professors on the Streaming Block’. Een kennismaking met CEO Michelangelo Guarise leert dat zowel hij als CFO Stefano Bellandi beiden professor zijn op de Instituto Europeo de Design. Michelangelo doceert er Viral Marketing en Stefano de leer van het entrepreneurschap. Dat is dus een ding van nu. De term New Professors stel ik trouwens ook gelijk bij naar Young Professors, de mannen zijn de dertig namelijk nog maar nauwelijks gepasseerd.


Deze twee Italiaanse mannen vormen het kloppend hart achter Volumio, dat langzaam maar zeker terrein aan het winnen is op het strijdtoneel van de muziekmanagement software. En een strijdtoneel is het zeker, gezien wat er de afgelopen 15 jaar allemaal is gebeurd. Waar er vroeger nog sprake was van een soort uitgebreide spreadsheet met titels, albums, artiesten, informatie en als het meezat een kleine thumbnail van de album-art, word je nu getrakteerd op een waar feest voor de ogen. Pagina’s vol grote albumhoezen, specifiek geselecteerde achtergrondinformatie en de meest prachtige user interfaces (UI) die het gemak de mens moeten laten dienen. Als je bijvoorbeeld kijkt hoe winamp er bij de introductie in 1997 uitzag, besef je je opeens welke enorme stappen er in de afgelopen 20+ jaar zijn gemaakt. Uiteraard was het Apple die met zijn iTunes het fenomeen muziekmanagement (en media player) op grote schaal heeft doen accepteren, met als grote nadeel het gesloten ecosysteem. Aanvankelijk supergesloten binnen Apple en later na het openstellen voor Windows-gebruikers gesloten wat betreft content. Tot op de dag van vandaag kan je niet zonder kunstgrepen FLAC of DSD bestanden afspelen in iTunes.

Verregaande digitalisering

In de nichemarkt van de betere audioapparatuur was al langere tijd vraag naar zogenaamde bit-perfecte mediaspelers, maar ook in de mainstream is de vraag aangepast aan de tijd. Zo moest de software snel zijn en de processor niet teveel belasten, dat sowieso. Echter, de wensen van de gebruikers hielden daar niet op. Men smachtte naar de tijd van de platenhoezen en het meelezen van muziekteksten in een tijd waar de eigendom van muziek niet meer tastbaar was, anders dan het zien slinken van de omvang van de portemonnee. De digitalisering is ingezet door de CD, maar toen had je in ieder geval nog iets in de kast staan. Dat verdween naar een plek op de harde schijf toen we muziek gingen downloaden, maar nu gaan we een tijdperk in waarin er geen andere optie meer is dan een abonnement op streamingdiensten als Spotify, Tidal, Qobuz, Deezer, Amazon HD en Apple Music. Met deze veranderde manier van het kopen van, en omgaan met muziek, is ook het eisenpakket van de consument weer aangescherpt. De markt is zich aan het openstellen voor de universele media player.

Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS