Freek, Guido, Ron, Eelko, Jesse, Martijn, Marijke, René, Loek en Marc. Dat is iEar’
Door Ernst Neve HVT 12, december 2019
Net als het feit dat HVT partner is in de totstandkoming van de
showcatalogus van het iEar’ evenement in het Koning Willem II stadion, begint ook mijn bezoek aan de Tilburgse hoofdvestiging van dit hifi-Walhalla een traditie te worden. Het is alweer twee jaar geleden dat ik op nummer 28 in de St. Ceciliastraat het statige pand binnentrad en een jaar dat ik bij iEar’ in Amsterdam op de stoep stond om de broodnodige informatie die verscholen zit in de hoofden van de mannen aldaar bloot te leggen. Let the games begin!
Eigenlijk dekt de term hifi-Walhalla de lading niet echt als je het hebt over iEar’ | Ultimate Sound and Vision. We zouden dan toch bijna het laatste deel van de naam vergeten die hint naar de aanwezigheid van waanzinnig beeld naast waanzinnig geluid. Want dat is toch waar je al snel mee geconfronteerd wordt als de iEar’ vestigingen binnenloopt. Of het nu in Tilburg is of Amsterdam, dat dondert niet, want deze speciaalzaken zitten vernuftig in elkaar. Als je namelijk de juiste snaar wilt raken bij je publiek, zul je het hen naar de zin moeten maken. Men moet in de juiste gemoedstoestand komen om open te staan voor de ongelooflijke hoeveelheid informatie die je kunt opdoen bij iEar’. Dus moet je punten van herkenning bieden, voordat je mensen aan de hand kan nemen, op weg naar het meest geschikte audio- dan wel videosysteem. Terwijl je je langs een weg van supersonische TV’s begeeft en hier en daar een AV versterker aan je oog voorbijtrekt en je een streamer of hoofdtelefoon ontwaart, loop je vanzelf richting koffie (of thee). Want daar resulteert een bezoek aan de mensen van iEar’ bijna altijd in. Een bakske terwijl je je hebben en houden betreffende muziek, film en zaken van ander levensbelang op tafel legt. Er ontstaat een band met de klant.
Alles moet kloppen
Toch valt na enkele schreden in deze speciaalzaken ook gelijk op dat je niet bij een of andere grootgrutter bent aanbeland. Er heerst echt een andere ‘vibe’. Al was het maar omdat je hoogstwaarschijnlijk op enig moment apparaten ziet, die je misschien nog nooit eerder hebt gezien. Zo kan het zijn dat er gebroederlijk naast de bekende in-ears van een merk als Sennheiser hoofdtelefoons liggen van laten we zeggen Audeze of Hifiman die soms ettelijke duizenden euro’s kosten. Het kan echt allemaal. Het mooie is dat het bijna vanzelfsprekend is dat het er ligt. Klaar om je te overtuigen wat jij het best bij jezelf vindt passen. Want natuurlijk staan de specialisten klaar om er honderduit over te vertellen. Uiteindelijk is het juiste audiosysteem als een maatpak. De stof moet lekker aanvoelen, de voering moet net die ene kleur hebben en het moet als gegoten zitten. Wezenlijk is er niet veel verschil met het ultieme hifisysteem. Alles moet kloppen.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.