Traditie verheven tot kunst
Door Ernst Neve, HVT 11, november 2022
Het mag inmiddels een traditie genoemd worden dat in de editie van HVT die samenvalt met de Audio Show iEar’ behalve een voorbeschouwing ook een interview met de chef d’équipe van het evenement, Freek van Ham, gedaan wordt. Niets is minder waar, maar niet zonder stil te staan bij de Audio Show iEar’ van het afgelopen jaar. Want wat daar gebeurde heeft niemand zien aankomen.
We begonnen toen overigens met een soortgelijke inleiding waar we traditie koppelden aan onze oude, vertrouwde audiomarkt en sentimenten van kwaliteit, tevredenheid en rust. En dat was ook helemaal niet raar als je je bedenkt dat we voor de laatste editie van de show van 2021, helemaal terug moeten naar het jaar 2019. Dat was namelijk het laatste jaar voordat we ons allemaal geconfronteerd zagen met dat vermaledijde virus en alles nog echt normaal was. Ten tijde van het vorige interview waren we die periode achter ons aan het laten, aan het afsluiten. Iedereen was er klaar mee, en het leek er toch echt op dat we terug konden naar wat we gewend waren. Kortom, het interview liep toen over van enthousiasme, goede moed en volle zin. We hadden immers zo lang moeten wachten op de Audio Show iEar’ 2021.
De narigheid voorbij
Tja, wat er feitelijk gebeurde op het evenement van ’21 had niemand kunnen bevroeden. Het virus had z’n kop wederom opgestoken en de organisatie zag zich gedwongen de show terug te brengen tot één dag. Als je stilstaat bij wat er komt kijken om een dergelijk evenement te organiseren, begin je een idee te krijgen hoe groot de deceptie moet zijn voor alle betrokkenen. Want niet alleen de organisatie was tegen die tijd al meer dan een half jaar bezig geweest met de marketing van het evenement en alles wat daarbij komt kijken, ook de deelnemers zijn dan al geruime tijd bezig met de inhoud van hun presentaties, wie ze over laten komen als speciale gasten, het boeken van hotelkamers, etc, etc. Dan is het even slikken dat al die moeite is gedaan voor slechts één dag. Ook voor de bezoekers was het een lastige keuze of ze zouden komen. Zouden ze zich laten leiden door angst of juist door het idee dat dit wel eens de laatste show voor langere tijd zou zijn? Gelukkig bleek uiteindelijk iedereen ervoor te willen gaan. “Laten we er het beste van maken”, was de overheersende gedachte. Ondanks dat het audiospektakel in duur werd beknot, was dat qua inborst niet te merken.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS