Twee zielen, één gedachte
Door Ernst Neve, HVT 4, april 2017
Het is voor de tweede keer dat ik afdaal naar het zuiden om de tocht naar Audiofile in ‘s Gravenmoer te aanvaarden, maar nu voor een hele andere reden dan het winkelbezoek zoals genoteerd voor het nageslacht in HVT nummer 7/8 in het jaar des Heeren 2017. Natuurlijk word ik er zeer hartelijk ontvangen in de huiselijke omgeving van Michel Keyner die op deze plaats zijn lezing van de hifispeciaalzaak versie 2.0 tot bloei heeft laten komen. Echter, aan de keukentafel is high end eminentie Harry van Dalen aangeschoven. En deze man verlaat zijn audiotempel Rhapsody niet zomaar. Nee, we hebben hier dus echt met een unieke gebeurtenis te maken.
In de bovengenoemde HVT had ik al de loftrompet al uitgebreid geschald over zowel de uitbating als de uitbater. Michel Keyner is daar aan de Hoofdstraat 30 nog steeds bezig zijn visie van hoe een hifispeciaalzaak anno nu eruit zou moeten zien te passen in de maelstroom van het high-end hifi landschap dat Nederland rijk is. En over dat landschap is veel te zeggen en te denken. En dat is eigenlijk in een notendop waarom ik op bezoek ben bij beide heren. Ze hebben namelijk een verhaal te vertellen. Een uniek verhaal zelfs. Voordat het unieke verhaal vorm aannam, was er allereerst ruimte voor een hernieuwde kennismaking. Met Michel geschiedde dat in de vorm van een warme en vooral gemeende knuffel, met Harry moest de knuffel opgevolgd worden door een bijpraten van zo’n vijftien jaar. Want dat was denk ik de laatste keer dat ik hem had gesproken. Raar is het toch dat ten eerste die vijftien jaar zo om zijn gevlogen en ten tweede dat daar weliswaar dezelfde zielen tegenover elkaar zitten, maar dat die jaren tevens staan voor verandering. Natuurlijk zijn we een jaartje ouder en een rimpeltje verder. Maar er was veel meer aan de hand. Er was sprake van een directe klik. Eigenlijk net zoals ik dat eerder met Michel had ervaren. Waar vroeger misschien de zakelijkheid gelijk de overhand had genomen, werd nu ruimte gemaakt voor de mens. Dat betekent onder meer luisteren in plaats van alleen maar te praten, een zachtaardige lach, een geïnteresseerde vraag, dat soort dingen. We moesten eigenlijk allemaal moeite doen om, nu geestelijk, af te dalen naar het hier en nu. Gelukkig werd het afdalen vergemakkelijkt door iconen als Keith Johnson van Spectral en Nelson Pass van het gelijknamige versterkermerk aan het geestesoog voorbij te laten trekken. Laat mij besluiten te zeggen dat deze hernieuwde kennismaking met iemand waar ook ik in mijn tijd als high-end retailer veel van heb geleerd, een bijzonder prettige was. We waren warmgekletst voor het vervolg.
Rode oortjes
Want aan die keukentafel kwam naast filosofische onderwerpen als goed en kwaad in vele varianten van mens en apparaat naar voren dat deze twee hifi-ondernemers met een volstrekt uniek idee naar buiten willen treden. En de aanstichter is maar één ding: de rode oortjes die zij beiden krijgen als ze voor een setje TAD luidsprekers plaatsnemen. Met passie praten ze allebei over het merk alsof er niets anders is. Uit alles blijkt dat de twee een diepe hifi-gedachte delen. Het overbrengen van kwaliteit. Dat doe je enerzijds door te weten hoe je een set samenstelt en anderzijds door te weten wat de toehoorder past. Volgens hen springt TAD er in dat opzicht echt uit. En niet alleen in het bovensegment, want het merk heeft besloten een budgetversie op de markt te brengen. Nou ja, budgetversie. Met deze benaming zou je de Micro Evolution One wellicht tekort doen, maar het is toch echt zo dat een setje van deze luisprekers 8.000 euro minder kost dan de Compact Evolution One van TAD die toch een slordige 20.000 euro kosten. Het is in ieder geval wel zo dat Micro Evolution One ervoor heeft gezorgd dat Rhapsody en Audiofile hun eigen versie van een kleine evolutie vorm zullen gaan geven.