Interview

Savor Audio

Hifi koester je met Savor Audio

Door Ernst Neve, HVT 4, april 2017

Op weg naar het volgende interview begeef ik mij naar Savor Audio. Bij deze nieuwe onderneming huizen de merken Audio Research, Pryma, Sonus faber en Sumiko. Om mij meer te vertellen over hoe de vork in de steel zit ben ik uitgenodigd om naar de Poppenbouwing nummer 33 in Geldermalsen te komen. De oplettende lezer zal het opvallen dat aan deze straat in Geldermalsen geschiedenis kleeft. Een enorme hifi-geschiedenis nog wel.

Op het adres huist Hifi Nederhold BV onder wier paraplu menig hifimerk tot wasdom heeft mogen komen. Onder dit moederbedrijf zijn nu vele bedrijven actief die mede richting geven waar hifi in Nederland, België en Luxemburg heengaat. Na eerder met merken als Elac, Denon, Monster, Beats, Dual en Metz te hebben gewerkt, wordt er nu aan de hifi-toekomst gewerkt met Anthem, AVM, Paradigm, Mitchell & Johnson, en sinds kort dus de eerstgenoemde iconische hifimerken met de nieuwe firma. En omdat de transfermarkt nog niet gesloten is, zou het zomaar kunnen zijn dat de portfolio’s nog uitgebreid worden, wie zal het zeggen. Het mag duidelijk zijn dat het overkoepelende orgaan hiermee een belangrijk signaal afgeeft aan de BeNeLux markt dat er nog immer gebouwd wordt aan de doelstelling nummer één te worden in de distributie van ‘premium luxury’ audiomerken voor de hifispeciaalzaak. De visie wordt gesterkt door de inzet van de diverse fabrikanten en retailers die de consument op de wenken moeten bedienen met kennis en prachtige merken.

Aan visie geen gebrek

Als er onder de bedrijfsnaam ‘house of premium brands’ staat en met lette op wat de naam Savor Audio in vertaling betekent, mag er geen twijfel meer bestaan. Hifi in de diepste zin van de betekenis wordt er gekoesterd en met passie zal het woord en apparaat verspreid worden. Als ik achter een goede bak koffie de iDictaphone aanzet, laten Rob en Edwin van Savor Audio er geen twijfel over bestaan. Na de storm die heeft gewoed om de merken in hun pakket, hebben ze er alles aan gedaan om de rust in de markt te bewaren. Nu opnieuw aan een gezonde toekomst kan worden gewerkt onder de vleugels van een gezond nieuw bedrijf, zijn ze niet alleen opgelucht, maar veel belangrijker nog, geladen met hernieuwde energie. Als dollemannen werken ze aan de merken van Savor Audio in hun nieuwe hoek op de eerste verdieping van het pand van Hifi Nederhold. Natuurlijk moet iedereen zich even schikken in de nieuwe situatie, getuige de grappige opmerkingen van collega’s bij de koffiemachine, maar het ‘voelt’ goed. Eigenlijk was het onontkoombaar dat de markt moest worden wakkergeschud. De kussens en het dekbed moesten weer eens worden opgeflufd.