Analoger dan analoog
Door Ernst Neve, HVT 12, december 2017
Het is op z’n minst opmerkelijk als je je platenlabel, toch een statement van analoog meesterschap, RAR doopt. RAR is van huis uit een datacompressie-algoritme en in dat verband een afkorting van Roshal ARchive. Echter de afkorting hier staat voor Rhapsody Analog Recordings, zo’n beetje het tegenovergestelde van het eerste RAR. Niks geen algoritmes, compressie of data in welke vorm dan ook. RAR staat voor het direct naar twee analoge sporen vastleggen van live muziek. Analoge tape-fanaat Michael van Polen, high end eminentie Harry van Dalen en opnametechnicus Frans de Rond hebben de handen en oren ineen geslagen om muziek te vatten op plaat en tape, zoals dat nooit tevoren is gedaan. Volledig analoog.
Als ik na een periode van zeker vijfentwintig jaar de high end tempel aan de Borneolaan 25 weer betreedt, is de sensatie bijna onveranderd. Hier moet je zijn voor het beste van het beste. Het hangt er als het ware in de lucht. Het is dat ik er nu in een geheel andere hoedanigheid ben en misschien beter oplet dan toen, de details geven het eigenlijk al prijs. Al bij binnenkomst word je enerzijds verwelkomd door boegbeelden Harry van Dalen en Michael van Polen, en biedt Gerard, hun steun en toeverlaat, gelijk een bijzonder lekkere cappuccino aan. Anderzijds staat de HE-1 van Sennheiser in het gangetje speelklaar te zijn. Bedenk je dat deze hoofdtelefoon normaliter aan het eind van een lange rij wachtenden staat, waar men een paar minuten de kans krijgt kennis te maken met het beste ter wereld. Welnu, deze verschijning is in de hal van Rhapsody volstrekt normaal. De opvolger van de Orpheus wordt geflankeerd door de vruchten van de noeste arbeid van het nieuwe label RAR en een stijlvol schaaltje met daarop minipompoentjes die vermomde chocolaatjes bleken te zijn. Een gezellige chaos van mensen, spullen en puur genot. En dan hebben we het alleen nog maar over de hal van Rhapsody.