Yamaha’s super statement
Door Ernst Neve, HVT 6, juni 2017
Yamaha draait natuurlijk al een tijdje mee in de audiowereld. En als we het over luidsprekers hebben, dan kan je bijvoorbeeld niet om succesnummers als de NS10 en NS1000, beide van de hand van Akira Nakamura. De NS10 mislukte als hifivariant, maar prijkte als NS10M in bijna alle opnamestudio’s ter wereld en werd de de facto standaard. Waarom weet eigenlijk niemand, ze waren even geliefd als gehaat, vaststaat dat de karakteristieke witte conus en opnametechnicus Bob Clearmountain de monitor naar hun hoogtepunt hebben gebracht.
Het was zes jaar voor het succes van de NS10 dat Nakamura de NS1000 het levenslicht liet zien. Het was de eerste professionele monitor met een diafragma van puur Beryllium. We spreken 1974. Toch was het de NS30 die in 1968 de aftrap deed toen Yamaha antwoordde op de vraag naar natuurlijk klinkende luidsprekers. NS staat dan ook voor Natural Sound. De periode 1968 tot 1988 waren de hoogtijdagen voor Yamaha luidsprekers. Tot nu. Want na 43 jaar is het zover. Yamaha geeft met de NS5000 een heel duidelijk signaal aan de high end gemeenschap: luidsprekers maken zit ons in de genen. “We maken muziekinstrumenten, laten we die kennis en ervaring nu eens toepassen op de fabricage van een luidspreker die de beste in zijn soort is. Niets meer en niets minder. Zonder ook maar een hint van kleuring, projecteren we voor de luisteraar precies dat wat de kunstenaar voor ogen had toen hij in de opnamestudio was. Deze luidspreker zou een intiem deel uit kunnen maken van het emotionele leven van de luisteraar en een diepe waardering kunnen verdienen.” Aldus de hoofd-ontwerper Okazaki Koji.
En nu opletten
Als Yamaha beweert met de allerbeste boekenplankluidspreker te komen, is het opletten geblazen. Deze mannen doen geen uitspraken die ze niet waar kunnen maken. Het begint al met de prijs. Voor 15.000 euro per paar is het verwachtingsniveau gelijk gezet. Hoog dus. Sceptici zullen zich achter de oren krabbelen, maar degenen die Yamaha goed kennen zullen de oren spitsen. Haters gonna hate, zullen we maar zeggen. Als we snel naar de bezetting kijken zien we drie-weg basreflex systeem dat 39,5 x 69 x 38,1cm meet. Best ruim voor een boekenplankluidspreker, maar toch. De cijfers geven aan dat een luidspreker 35kg weegt, een frequentiebereik heeft dat begint bij 26Hz en zo goed als recht doorloopt tot 40kHz. De gevoeligheid is 88dB en de nominale impedantie bedraagt 6 Ohm. De frequentie overgangen liggen op 750Hz en 4,5kHz en de bedrading van de spreekspoelen is van vierkant koperdraad. Aanbevolen versterkervermogen wordt opgegeven van 200 tot 600 Watt. Maar dan komt het. Alle luidsprekerunits zijn gemaakt van hetzelfde materiaal, te weten ZYLON. Het heeft dezelfde akoestische snelheid als Beryllium en achter de midden- en hoogdrivers bevinden zich zogenaamde RS (Resonance Suppression) kamers die ongewenste resonanties in het mid en hoog onderdrukken. In de behuizing vindt is meer nieuws te melden, want daar zijn akoestische absorbers aangebracht die de authenticiteit ten goede komen. Het zal niet verbazen dat in de crossovers alleen de allerbeste materialen zijn verwerkt.