Lifestyle Unlimited
Door John van der Veer, HVT 10, oktober 2018
Voorafgaand aan de opening van de IFA voor het publiek, presenteert Harman in Berlijn een scala aan nieuwe producten voor de verzamelde, internationale pers. HVT laaft zich aan de overdaad en maakt van de gelegenheid gebruik een blik achter de schermen te krijgen rond de noviteiten van het komende Hifi-seizoen. Een bezoek vol aangename en soms onthutsende verrassingen.
Ben er namens HVT op uitnodiging van Harman. Het kan niet op. Beeldschone PR-dames Myrthe en Isabelle regelen alles vanuit Mokum, tot in de puntjes, en reizen ter assistentie mee naar Berlijn. Op Tegel Airport staan zwartglimmende bolides van Audi en BMW klaar om de wandelende laptops naar hotel of beursvloer te rijden. Chauffeur met pak en pet, logo van Harman op beide voorportieren, riant hotel aan de rand van de Kurfürstendamm, goodiebag op de kamer waarin de laatste versie van de JBL Everest 110 – de Everest Elite 150 zou later volgen. Vraag me af waaraan ik dit heb verdiend, terwijl ik de eerste tijd in het warme, intieme Berlijn benut om de liefde te (her)beleven. Ontwaar bloot zonnende mensen in de Tiergarten; dat zie ik in het Vondelpark niet zo snel (meer) gebeuren. De eerste geluidservaring: daal af in het schitterende maar o zo beklemmende monument ter nagedachtenis van de Holocaust. De betonnen platen ontnemen niet alleen het zicht op de buitenwereld, maar sluiten je ook auditief af voor het rumoer in hartje Berlijn. Huiveringwekkend. Afsluiting van de buitenwereld is ook een hoofdthema op de IFA, met al die nieuwe head-sets. Maar da’s voor morgen. Eerst uit eten met de gastvrije crew van Harman.
Unlimited
De enorme stand van Harman, niet in één van de beursgebouwen maar pal naast de hoge zendmast, is goeddeels klaar als we arriveren, maar verder is alles op de IFA nog in aanbouw. Geen producten, geen vertegenwoordigers om mee af te spreken, wel één gigantisch mierennest van sjouwen, zagen, timmeren, schilderen en poetsen, eindeloos poetsen. Veel bedrijven presenteren de producten met tot de verbeelding sprekende sportauto’s en dat vereist de nodige (f)lappen. Ben door de jaren bij Music Maker gewend aan de Frankfurter Messe en de NAMM Show in Anaheim, nabij Los Angeles, waarbij de beursvloer vrijwel in zijn geheel wordt ingeruimd voor het onderwerp. Verwacht ook zoiets op de Messe Berlin, maar niets is minder waar. De subtitel van de IFA is ‘consumer electronics unlimited’ en een blik op de plattegrond leert dat het aandeel van Hifi, ruim geschat, nog geen 5% van het oppervlak beslaat. Het zou ook 1% kunnen zijn. De perspresentatie bij Harman is pas om 14.00, alle tijd om ‘s morgens een impressie op te doen van de rest van de IFA. De eindeloze hallen vol keukens, computers, tv-schermen, verlichting, games en inrichting verraden dat alles draait om maar één ding: lifestyle. Harman heeft dat goed begrepen en presenteert het nieuwe aanbod dan ook grotendeels onder die noemer. Hifi is volledig lifestyle geworden. De realiteit anno 2018.