Everett Porter: “Ik ben de uitvoerend producent van de dirigent”
Door John van der Veer, HVT 9, september 2018
Chattelin stond 29 juni in het teken van Het Concertgebouw en haar al even beroemde orkest. In het kader van Chattelin’s Master of Sound shows is Everett Porter te gast, sinds 2004 recording & sound engineer aan de Amsterdamse Van Baerlestraat en eigenaar van de sound studio Polyhymnia. In zijn regiekamer in Het Concertgebouw werkt hij met een 5.1 opstelling van de Grimm LS1. En aldus ontvouwt Everett zijn magie in de Hofstad via een identieke set, met adembenemend resultaat. Het Concertgebouworkest binnen de vier muren van een Haagse demoruimte; een ervaring om nooit te vergeten.
Het vorige bezoek aan Chattelin, toen met thema Dan D’Agostino, ging gepaard met een geweldige audiobeleving vooraf. Het contrast met de warme vrijdag in juni kan niet groter. Den Haag heeft koopavond. De middenstand zet haar deuren open en poogt met muziek de klant naar binnen te lokken. De serenade als sirene smoort in de afschuwelijke geluidskwaliteit van de diverse setjes. Audio minnend Nederland heeft nog veel te doen, is het gevoel dat bekruipt als ik over de drempel in de Anna Paulownastraat stap. Een warm onthaal door Peter Chattelin en de zijnen maakt veel goed, ondersteund door een heerlijke Indonesische rijsttafel. Den Haag heeft haar reputatie hoog te houden en dit is een van die weldaden waarin de Hofstad excelleert. Als rechtgeaard Amsterdammer kan ik een zekere afgunst niet ontkennen, mede door de temperatuur, die een stuk aangenamer is dan in de bloedhete hoofdstad. En dat het geluidsbeeld van MIJN orkest uit MIJN stad tot leven komt in die mooie stad achter de duinen schampt ook lichtelijk tegen de 020-schenen.
Klompenonderonsje
Nadat Ben van Leliveld namens Chattelin en Grimm iedereen welkom heette, werd het stokje snel overgedragen aan Everett Porter, de ster van deze Haagse avond. De Amerikaan van oorsprong is afgestudeerd aan het Cleveland Institute of Music in twee hoofdvakken: hobo en audio recording. Zijn carrière in het klassieke opnamewezen start in New York, gevolgd door, onder meer, Philadelphia en Boston. In 1993 belandt Everett bij Philips Classics als audio engineer en editor. In 1998 richt hij, samen met anderen, Polyhymnia International op. In zijn hoedanigheid heeft Everett gewerkt met uiteenlopende dirigenten als Mariss Jansons, Pierre Boulez, Bernard Haitink en Nikolaus Harnoncourt. De opnamen waarop de sympathieke Clevelander ons trakteert zijn hoofdzakelijk onder leiding van Iván Fischer en Daniele Gatti, de huidige chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest, zoals het wereldvermaarde bandje voluit heet. Tijdens het indrukwekkende display van zijn kunnen bij Chattelin steekt Everett de bewondering voor de van oorsprong Milanese dirigent niet onder stoelen of banken. Waar oranje trots op kan zijn, is dat het Concertgebouw voor de afluistering van de opnamen in de muziektempel heeft gekozen voor de actieve luidsprekers van Grimm Audio, net zo Nederlands als de beroemde locatie en het orkest; een echt klompenonderonsje. De opname-engineer omringt zich in zijn regieruimte in Het Concertgebouw met een surround opstelling die uitsluitend bestaat uit Grimm LS 1 monitoren.