Uit HVT 3, maart 2022
Volgens betrouwbare bronnen binnen de Apple-organisatie luistert inmiddels meer dan de helft van de abonnees op Apple Music in Spatial Audio naar de streaming dienst. Spatial Audio is groots gelanceerd tijdens de dub-dub (Apple speak voor hun WWDC) van juni 2021 en vervoert de luisteraars naar een audiowereld van immersieve 3D. Volgens Apple zien labels die remasteren in Spatial Audio een grote toename in het aantal toehoorders. Naar het schijnt heeft het in Spatial Audio geremasterde album Starboy van artiest The Weekend over de eerste acht weken na introductie ruim 20% meer luisteraars getrokken. Hetzelfde geldt voor Billie Eilish voor haar ‘When We All Fall Asleep, Where Do We Go’ en Post Malone’s (die meneer die nooit meer elders kan solliciteren dan bij zijn eigen label, door enkele niet zo subtiele gezichtstatoeages) ‘Hollywoods Bleeding’ met een toename van 40% en ’Lover’ van schatje Taylor Swift met maar liefst een toename van 50%! En het blijft niet bij de muziek van de jeugd, getuige de toename van 50% van luisteraars van ‘Here Comes The Sun’ van The Beatles. Apple ziet Spatial Sound dan ook als het grote verschil in het aanbod vergeleken met de concurrerende streamingdiensten. Veel meer overigens dan Apple’s aanbod van Lossless Audio, hetgeen de dienst ook in overvloed aanbiedt. Volgens VP Apple Music en Beats Oliver Schusser is het niet meer dan een niche. Maar dan wel een waar de liefhebber blij van wordt.
Meer informatie op www.apple.com