Uit HVT 3, maart 2021
Het scheelt maar één letter, maar als ik naar Kendrick Lamar’s Loyalty luister, moet ik denken aan de schandelijk lage royalty’s die artiesten van sommige DSP’s (Digital Streaming Providers) krijgen. Daarnaast vraag ik mij soms af hoe het streaming speelveld ingedeeld is. Toegegeven, we weten allemaal dat Spotify verreweg de grootste is met meer dan 140 miljoen abonnees en dat TIDAL rond de 3 miljoen leden heeft, maar hoe het precies zit. Welnu, cijfers van de MLC (Mechanical Licensing Collective verschaffen misschien duidelijkheid. Het gaat om de totaal uitgekeerde, opgetelde en niet eerder toegewezen royalties tot februari 2021. In totaal hebben 20 DSP’s bijna een half miljard dollar op de rekening van de MLC gestort die daarna belast is met de opsporing van de rechthebbenden. Van dat half miljard van Apple Music de grootste met net geen 165 miljoen USD, op de voet gevolgd door Spotify met net iets meer dan 150 miljoen USD. Dan blijft het stil tot de teller op bijna 43 miljoen USD staat, het bedrag waar Amazon Music voor tekende met in het kielzog Google Play Music/YouTube die bijna 33 miljoen USD noteerde. TIDAL deed bijna 7 miljoen USD, Deezer bijna 1 miljoen USF en Qobuz 106K USD. Maar goed, Qobuz is zo goed als niet actief in de VS.
Bron wwwthemlc.com