All Boxes Checked…
Door Ernst Neve HVT 1, januari 2020
Inmiddels heb ik de nodige terreinwagens onder handen en oren gehad. Van Volvo, Jaguar, Land Rover en nu dus van BMW. De X7 xDrive40i om precies te zijn. Maar mag je dergelijke auto’s nog wel terreinwagens noemen? Ik moet direct denken aan de scene in de Pixar film Cars uit 2006 waar de luxe terreinwagens niet de modder in durfden te rijden, angstig om vies te worden. Niet dat ze het niet zouden kunnen, maar zoiets doe je gewoonweg niet. Precies dat gevoel overkwam mij in deze über-BMW. Hoewel über… je mocht willen in zo’n über vervoerd te worden. Drie rijen zetels waarvan rij twee minimaal even luxe is als de eerste. Zelfs op rij drie is het nog goed toeven. Welbeschouwd lijkt aan de luxe geen eind te komen. Hoe zou het met de sound van Bowers & Wilkins in deze BMW gesteld zijn? Ik ging op zoek.
Het was wel even wennen. Van de M850i naar de X7. Al was het maar de instap. Vergelijk het met een strandstoel en een stapelbed. En geen kleintje, overigens, want deze BMW is enorm. Het rare is alleen dat je in beide bolides verrassend makkelijk instapt. Of je nu brede of lange botten hebt, het maakt werkelijk geen zwans uit. Toegegeven, de X7 laat zich door zijn hoogte erg makkelijk bestijgen, maar een kleine man als ik heeft gelukkig geen keukentrap nodig. Dat heb ik wel eens anders gezien. Zelfs in de hoogste stand van de wagen is het allemaal nog goed te doen. Na de wisseling van de wacht en het instellen van de stoel, spiegels en een korte studie hoe deze wagen vooruit komt, kon ik mijn reis naar huis aanvangen. Eenmaal op de snelweg aanbeland, merkte ik meteen wat deze enorme verschijning losmaakt bij de mede weggebruikers. Ik laat het maar ergens tussen angst, jaloezie en respect. Alleen al de omvang van de kenmerkende grille in de vorm van een nier, laat de gemiddelde automobilist verbleken, laat staan de automobiel zelf. Had ik het al gezegd? Hij is grooooot.
Grootte doet er niet toe, of toch wel?
Waarom mensen een dergelijke auto aanschaffen, laat zich te raden, maar als je vijf passagiers in luxe door een nat en glad weiland zou willen vervoeren en je hebt een paar euro’s te besteden dan zou dit wel eens de wagen van voorkeur kunnen zijn. De versie onder mijn buns kost net geen 156.000 euro, maar dan heb je ook wat. Alle toeters en bellen die BMW in huis heeft zitten er wel op. Strikt genomen zit in dit model geen M getunede motor, maar toch weet deze 6 cilinder met een inhoud van 2998cc 340pk te produceren. De topsnelheid is begrensd op 245 km/u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u bedraagt 6,1 seconden. Toch niet gek met een gewicht van 2395 kilogram. En is dat niet snel genoeg, dan heeft BMW de M50i voor je. Die doet er 4,7 seconden over om naar de 100 te knallen.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.