Veiliger kan bijna niet
Door Ernst Neve HVT 12, december 2019
Als je Volvo zegt, denk je vrijwel onmiddellijk aan veilig. Dit is toch wel een van de kernwaarden van het bedrijf. Veiligheid boven alles. Met de komst van de laatste generatie Volvo’s is dat bepaald niet minder geworden. En dat komt naar mijn mening door een uitgekiende balans van zaken die allemaal bij elkaar opgeteld een Volvo maken. En waarvan in sommige gevallen de som meer is dan een optelling van de delen. Want als Volvo comfort biedt, is dat meer dan een lekkere zit, als Volvo snelheid biedt, is dat meer dan acceleratievermogen en als Volvo Premium Audio als optie biedt, is dat meer dan alleen boenke-boenke. Alles voelt als een lekker, warm bad, als maatwerk, als ontspanning, als opwinding. Need I say more?
Natuurlijk need I say more. Want een Volvo is zoveel meer dan pak ‘m beet twintig jaar geleden. Toen waren het voornamelijk vierkant ogende familiewagens die betrouwbaarheid en veiligheid ademden. Zonder fratsen. Ja misschien een standkachel of stoelverwarming. Er is zo vreselijk veel gebeurd in de tussentijd, dat ik mij soms wel eens afvraag of het niet allemaal te snel gaat. Neem nu bijvoorbeeld de verschillende rij-assistenten die tegenwoordig als normaal worden beschouwd. Tesla heeft daar misschien wat mee te maken gehad, maar dat auto’s bijna autonoom rijden is al niet meer raar. Laat staan het automatisch afstand houden of inparkeren. Je zou voor de grap eens een auto uit 2016 moeten vergelijken met bijvoorbeeld een laatste Volvo V60, ik noem maar een dwarsstraat. De assistenten uit de auto van 2016 zou ik niet zonder meer blind vertrouwen. Sterker nog; je houdt je hart vast. Bij deze Volvo V60 T8 Twin Engine AWD R-Design is dat wel anders. Daar gaat je hart alleen sneller van kloppen. En dan niet van angst, maar pure opwinding. Hij wil best vooruit namelijk.
De look & feel
De cijfers van deze Zweedse jongen liegen er namelijk niet om. Hoewel je al vanaf 42.695 euro een V60 voor de deur kan hebben staan, raakt de versie onder mijn bilpartij de 80.000 euro net niet aan. Voor de 79.137 euro die hij kost krijg je wel heel veel terug. Los van het geweldige zitcomfort die de schier oneindig verstelbare, nappa-lederen zetels bieden, en alle rijassistenten die de ‘feel’ naar een nog hoger niveau tillen, geven de 19” velgen deze uitvoering een net even beter zijaanzicht en maakt de Inscription Crystal White metallic lak de ‘look’ echt af. Binnenin de bolide krijgt de ‘look & feel’ pas echt betekenis. Als je het dashboard en stuur aait, voel je de kwaliteit gewoon. En er heerst rust in de cabine. De gebruikte materialen zijn wat je noemt in balans met de vormen en geven de wagen een zekere natuurlijke statuur mee. Het is aangenaam toeven.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.