Off topic

Bowers & Wilkins in de Volvo XC90

Chapeau B&W

Door Ernst Neve, HVT 3, maart 2018

De tweede premium audio-installatie in een auto die ik in HVT heb mogen beoordelen was die van de toen gloednieuwe Volvo V90. Inmiddels staat de teller op negen en valt de eer van de tiende keer aan de Volvo XC90, zeg maar de hoge hoed van Volvo. Eigenlijk is hoogste hoed een betere term, aangezien het hier om het topmodel gaat. Interessant om niet alleen de verschillen in de automobielen te beoordelen, maar ook de verschillen in hoe de premium audio-installaties presteren in de toch behoorlijk andere akoestiek van de twee Volvo’s.

Overigens, de term hoge hoed is in dit geval zeker niet rot bedoeld. Het ontstaan ervan stamt uit de tijd dat off-road vehicles populairder werden en de aanzet gaven tot de hedendaags zo vaak in het verkeer voorkomende Sports Utility Vehicles (SUV). Veelal kwamen ze niet in de buurt van welke vorm van modder dan ook en trokken ze rustig door de hoofdstedelijke PC Hooftstraat. Mijn hoge hoed duidt meer op de enorme afmetingen en behoorlijke hoogte. Serieus, voor sommige SUVs heb ik bijna een opstapje nodig om erin te komen. In dit geval is er geen hint van negativiteit in de term te bespeuren. Hij is groot, dat wel, maar laat zich eenvoudig bestijgen. Na het instellen van de stoel en spiegels is het eigenlijk een feest van herkenning. Het instrumentarium, de bediening en zelfs het Premium Audio-systeem zijn zo goed als een kopie van de eerder bereden V90. Je zit alleen wat hoger, althans zo leek het op het eerste gezicht. Wat mij de vorige keer al was verteld, bleek nu nog veel meer bewaarheid. Een grote Volvo trekt de aandacht in de buurt. Tenminste in mijn buurt. Nu staan er bij ons voor de deur niet zo heel veel luxe bolides, maar als je iets verder kijkt, struikel je toch over de Audi’s, Porsches, Tesla’s en dat soort werk. Nou ja, struikelen; ach, ze staan er in ieder geval.

Verheven in de Volvo

Toch draaien de mannenhoofden als ik met de immense XC90 langs schrijd. Inclusief dat van mij als ik de auto verken en van de ene verlekkering in de andere val. Alles aan het interieur ademt stijlvolle luxe uit, het leer, de houtaccenten, het stuurwiel, het dashboard, je voelt je de koning te rijk. En zo rijdt deze wagen ook. Deze uitvoering, de XC90 D4 Inscription, komt met alle toeters en bellen toch op een slordige €101.170,- uit en is daarmee niet eens de snelste/duurste uit de lijn. De 190PK sterke Diesel met 8-traps automaat hoor je nauwelijks en brengt je toch nog in 9,2sec naar de 100km/u. Als een ware gentleman beweeg je je door het verkeer. Je voelt je letterlijk verheven in deze Volvo. Dat hij net geen 1,78m hoog, bijna 5m lang en 2,14m breed is, werkt daar zeker aan mee. Als ik voor de lol even op de tweede rij plaatsneem, vallen gelijk ook daar weer de ruimte en de luxe op. Ook de drie achterpassagiers worden in deze wagen niet vergeten; sterker nog, op de rij daarachter is nog voldoende ruimte voor nog eens twee volwassenen. Het enige wat je op die plek niet hebt, is de volledige dekking van het geluidssysteem. Maar het komt wel een heel eind. Nou, vooruit dan maar.