OMG… een AMG!
Door Ernst Neve, HVT 01, januari 2019
Een cabrio. En dan van Mercedes. Het moet serieus een jaar of twintig geleden zijn geweest dat ik er voor het laatst in had gereden. Weliswaar een tweedehandsje waarvan de verwarming alleen nog maar op standje 100 werkte, maar toch. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, werd mij verteld door de verantwoordelijke bij Mercedes-Benz Nederland dat er een S-Klasse Cabriolet voor me klaarstond. Dat het niet om een heel gewone auto ging, bleek wel uit de onheilspellende woorden dat ik de auto slechts twee dagen mee kon krijgen. Het ging immers om een ‘AMG’. Wist ik veel dat dit niets, maar dan ook maar niets te maken had met de variant waarin ik twee decennia geleden had gereden.
We hadden al een tijdje geprobeerd deze Mercedes met open dak in te plannen, maar helaas werd het toch in de herfst. “Balen”, dacht ik nog, denkend aan de gemiddelde temperatuur van zo’n 14 graden. Goed, de planning is heilig, zullen we maar zeggen. Zoals gebruikelijk bij Mercedes-Benz werd ik met alle egards ontvangen en voorzien van een kopje koffie, terwijl er enkele papieren moesten worden ingevuld, vooraleer deze rappe Duitse rakker de mijne zou zijn. Drie dagen zouden het worden, ik kan blijkbaar een potje breken daar bij Mercedes. En dat was een ding, want het ging zoals gezegd om een heuse AMG van het merk. Na de obligate uitleg van enkele basisfuncties kon ik mijns weegs met de Benz. De ster achterna, als die erop gezeten zou hebben.
Geen Transformer narigheid
Bij het aanlopen van de bolide werd al duidelijk dat dit niet de eerste de beste Mercedes was. De S droop ervan af. Statig en stoer tegelijk stond hij op me te wachten, het prachtige lijnenspel van de body die als een huis op z’n racewagen-brede banden rustte. Het stoffen dak gaf deze cabrio net even dat extra stukje authenticiteit mee. Niks geen Transformer toestanden. Gewoon een linnen dak. Nou ja, gewoon. Er is eigenlijk helemaal niets gewoon aan deze Mercedes-Benz AMG S 4matic+ Cabriolet, zoals hij voluit heet. AMG: Hans Werner Aufrecht, richtte in 1967 het merk op met zijn zakenpartner Eberhard Melcher. Aufrecht was in Großaspach geboren, waarmee de drie letters gelijk verklaard zijn. Al 50 jaar staan deze letters voor Driving Performance. En dat is geen loze kreet, laat me je dat vertellen. Voordat ik daaraan toe ben gekomen, eerst wat andere wetenswaardigheden.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.