Off topic

Burmester in de porsche panamera

Overmand door het porsche geluid

Door Ernst Neve, HVT 1, januari 2018

Na de Tesla S die eigenlijk geen geluid maakt was aan mij het genoegen om de audio-installatie aan de tand te voelen in een auto die een iconisch geluid voortbrengt. Want wie herkent een Porsche nu niet aan het motorgeluid? Welnu, de Porsche die ik meekreeg herkent helemaal niemand aan het geluid, in ieder geval niet als de accu vol is en je het gasgeven kan doseren. Want dan rijdt de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid geheel elektrisch. Vijftig kilometer lang, of totdat je je niet meer kunt beheersen en het pedaal onbesuisd intrapt.

Nu was ik best onder de indruk van de Tesla S die in 4,8 seconden geruisloos naar de 100 zoefde, maar wat deze Porsche bij me teweeg zou brengen als non petrolhead had ik nooit kunnen bevroeden. Zoals gezegd begint de tocht a la Tesla volkomen geruisloos. De elektromotor heeft een vermogen van 100kW (136pk) en dient als ondersteuning voor de 404kW (550pk) die de 4,0-liter V8 biturbomotor levert die inspringt als dat gewenst is. Soms wil je zoeven en soms wil je je in een Formule 1 auto wanen. Want zo voelt het als je in 3,4 seconden naar de 100 km/u brult. Deze bolide schijnt overigens in 11,9 sec de 200km/u te halen met een topsnelheid van 310km/u. Dan begrijp je ook de echt enorme schijfremmen met de voor dit type kenmerkende gele remklauwen. In no-time sta je weer stil voor het volgende stoplicht. Grappige bijkomstigheid is dat de combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor een gemiddeld verbruik oplevert van 2,9l/100km met een CO2 emissie van 66g/km. Er is overigens al een Panamera vanaf €109.700 en een hybride vanaf €117.800, maar de versie onder mijn bippus komt toch op een slordige €243.708 uit.

Waar zit de stuurverwarming?

Tot zover de getallen en prijzen. Zoals wij van onze high end audio hobby wel gewend zijn, zeggen die helemaal niets ten opzichte van de beleving. En met de Panamera was het niet anders. Bij het wegrijden nog wennend aan de lage, maar verrassend comfortabele zit, ook voor mijn brede botten, maakte dat gevoel al snel plaats voor pure ontspanning en genot. Binnen luttele seconden voel je je thuis én veilig. Niet alleen ligt deze bolide als een huis op de weg, nooit heb je het gevoel dat je hem niet meester zou zijn. Toegegeven, de rij-assistenten zijn hierbij dienstbaar, evenals de masseurs die zich in de stoelen hadden verstopt, maar iedereen zou er zo in weg kunnen rijden. Langzaamaan raak je bekend met de mogelijkheden, bediening en hoe je de stuurverwarming weer uitzet. OK, voor dat laatste moest ik de handleiding even inzien. Die knop had ik per ongeluk aangeraakt en ik had geen idee waar deze zich bevond.