Off topic

Burmester in de Mercedes-Benz S560

Van Dietsen Bloed

Door Ernst Neve, HVT 4, april 2018

Wat hebben een Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid en een Mercedes-Benz S560 4MATIC Lang met elkaar gemeen behalve de Duitse komaf? Pas na het berijden van deze twee stalen rossen, wist ik dat ze allebei het autohart op de juiste plek hebben, maar het fenomeen autorijden toch heel anders benaderen. Het zijn elkaars tegenpolen in sommige opzichten en elkaars broeders in andere. Op bijna duizend euro na is het Burmester high-end 3D surround sound system nagenoeg identiek in beide bolides. De beleving echter…


Het blijft toch iedere keer even wennen als je in een auto wegrijdt die evenveel kost als een gemiddelde doorzonwoning. Het model Mercedes-Benz waarin ik deze keer mocht plaatsnemen kwam op net geen twee ton uit. Maar voor dat geld krijg je wel heel veel auto. Ruim 5 meter Mercedes-Benz van de allerhoogste plank. Alleen de S600 en de Maybach hebben er nog een schap boven. Met de vorige wagens nog vers in het geheugen is de lijst met gadgets die de S560 siert best lang en indrukwekkend te noemen. Toch zijn het niet de gadgets die je in hoger sferen brengen als je deze wagen betreedt.

Ubergadget

Het is meer de uitbundige luxe van een wel heel speciale limousine. Dat begint als je de deur opent en naar binnen kijkt. Het dashboard is vervangen door een LCD scherm ten grootte van een snowboard. Alle nodige info is hierop af te lezen. Maar al snel gaat het futuristische over in klassiek stijlvol. De leren afwerking om je heen in combinatie met gepolijst hout en geborsteld aluminium is zo mooi. Het vloeiende lijnenspel van het interieur brengt je al snel in de verleiding om de auto beter te leren kennen. Dat gebeurt al bij het sluiten van de deur, of liever gezegd het zelf-sluiten van de deur. Na het, zo lijkt het althans, hermetisch sluiten blijft de stilte. Je zit natuurlijk als een vorst en als je voor het eerst het stuur aanschouwt, weet je gewoon dat dit Duitse wonder der techniek wel moet rijden als een beest. Ik vind het stuur misschien wel het mooiste van het interieur. De bedieningselementen, de mini-touchpads (die echt goed werken) en het uiterlijk. Een übergadget. Ik zou nog pagina’s door kunnen gaan, maar na een laatste blik om je heen, de accentverlichting op de koop toenemend, want die kan nog wel eens porno overkomen als de verkeerde kleur geselecteerd is, kijk je aan het einde van die schier oneindig lijkende motorkap naar die ster. “To infinity and beyond”, lijkt ‘ie naar je te schreeuwen. De startknop begint te lonken.