Off topic

In a Base Reality?

S1NN Audio in de tesla model s

Door Ernst Neve, HVT 12, december 2017

Bij het beschrijven van de audio in een Tesla ontkom je er niet aan even stil te staan bij z’n vader Elon Musk. Bedenk je eens wat de man inmiddels op de kerfstok heeft staan. De Zuid-Afrikaanse ondernemer (geb.1971) maakte op z’n 12e al een computerspel op zijn VIC 20 computertje, hetgeen de aanzet vormde tot zijn eerste succes, ZIP2. Dit bedrijf maakte hem nog voor zijn 30e multimiljonair toen het in 1999 werd verkocht aan Compac. Zou Prince op zijn feestje zijn geweest toen hij “party like it’s 1999” schreef?

En het hield daar allerminst op. In datzelfde jaar stichtte hij x.com, een online onderneming gespecialiseerd in financiële dienstverlening en betalingen. Het zou uitmonden in PayPal, dat in 2002 aan eBay werd verkocht voor 1,5 miljard dollar. 11% van PayPal was toen in handen van Musk. Kan het nog dollar, vraag je je af. Zeker wel, want in dat zelfde jaar begon hij zijn ruimte-avontuur met SpaceX om een jaar later Tesla Motors te beginnen. Het klinkt allemaal als een jongensdroom, zeker als je je bedenkt dat de herbruikbare raket van SpaceX net zo landt als de raket van Kuifje en het berijden van een Tesla aanvoelt alsof je in die raket afgeschoten wordt. Hoe dan ook, van de laatste mocht ik de Model S testen op de beleving van hun Ultra High Fidelity systeem.

Tesla jitters

Hoewel ik niet de snelste uitvoering meekreeg, maar de versie met het grootste bereik, had ik er toch naar uitgekeken als een kleuter naar Sinterklaas, compleet met zwarte, oranje en gele Pieten. Tesla Motors in Amsterdam heeft voor de gelegenheid een brandweer-rode Tesla Model S 100D uitgerust met het Ultra High Fidelity systeem aan mij ter beschikking gesteld. Niet alleen was het een groot genoegen kennis te maken met de Model S 100D, maar zeker ook met de bevlogen Communications Coordinator. Met zichtbaar enthousiasme vertelde hij me over het bereik van maximaal 632 kilometer waarmee dit het model is dat je het verst op een volle lading electrique brengt. Toegegeven; als je de acceleratie van 4,3 sec. naar de 100km/u test of een poging doet de topsnelheid van 250km/u te bereiken slinkt het bereik een ietsje, maar de Tesla-jitters zal je niet snel krijgen. Althans niet van het klamme zweet dat je uitbreekt als je ziet dat je nog 12 kilometer te gaan hebt, en de Tesla supercharger 11 kilometer van je verwijderd is. Deze heet overigens niet voor niets supercharger, want hij laadt tot 540km/u. De Publieke laadpalen in de stad halen gemiddeld 70km/u en een standaard stopcontact doet 12km/u. Grappig feit is dat als je in de routeplanner van de Tesla een reisje buitenland ingeeft, hij je automatisch langs de laadpunten zal leiden om de bestemming zonder Tesla-jitters te bereiken. Heel fijn.