Very Disco in de Land Rover
Door Ernst Neve, HVT 11, november 2018
Niet overdrijvend is dit toch de derde Land Rover die ik aan de tand mag voelen. Je vraagt je misschien af of dat niet teveel van het goede Meridian is, maar nee kan ik je verzekeren. Het is opvallend wat er met het geluid gebeurt naar mate de carrosserie verandert. Om maar te zwijgen over de verschillen in de Meridian systemen zelf. In de Evoque was dat het basissysteem met 11 luidsprekers, in de Velar het surround systeem met 17 luidsprekers en deze Discovery moet het doen met 15 luidsprekers. Het grote verschil zit ‘m hier in de afmetingen van deze Engelse tank.
De uitvoering van deze Land Rover Discovery loog er niet om. Er waren toeters nog bellen gespaard. De enige tip die ik meekrijg behalve “kijk uit” was: “vergeet ‘m niet in de lage stand te zetten”. Je zou er nog eens uit kunnen vallen. Hilarisch genoeg was dat bijna letterlijk wat er gebeurde toen ik inderdaad was vergeten deze variant van een luxe tourbusje uit die stand te halen. Niet alleen pleurde ik bijna uit de wagen, ik moest er ook bijna weer inklimmen. Tja, wat wil je. In deze stand kan deze rat bijna door een meter water waden. En daar beginnen we gelijk met de toeters en bellen, in dit geval voor mensen die van toeten noch blazen weten als ze de wondere en soms waterige wereld intrekken. Off road laat deze middenklasse Land Rover zich van een heel sterke kant zien. Als vanzelf stuurt hij je door het meest woeste terrein met technologieën als all terrain progress en hill descent control, wade sensing, terrain response, twin speed differentieel, elektronisch gestuurde luchtvering en dat soort zaken. Als een vorst en vooral bijna vanzelf blèr je door de derrie.
Zoevend knallen
Nou ja blèren; zoeven meer. En niet alleen in de derrie. Ook op straat staat deze Engelse heer zijn mannetje. Zeven mannetjes om precies te zijn. Want dit equivalent van de Kanaal Ferry is groot, heel groot. En luxe, heel luxe. Het 10” Touch Pro systeem reageert lekker snel en geeft een goed overicht van, nou ja, van alles. Niet in de laatste plaats het navigatie- en infotainmentsysteem, wat mij betreft het belangrijkste. Bijna alle functies die worden weergegeven zijn overigens toegankelijk via het doordachte bedieningssysteem op het stuurwiel. Het is bijna teveel om op te noemen als je je ook nog eens bedenkt dat bijna alle soorten van bestuurdersondersteunende assistentie aan boord zijn. Keep to your lane, adaptive cruise control, blind spot monitoring, park assist, autonomous emergency braking tot een surround camera aan toe. Handig ook is het head-up display dat zelfs aangeeft wat de geldende snelheidslimiet is. Desgewenst reageert de cruise control hier ook op. Tel hierbij op de drieduizend airbags en je begrijpt dat je met een van de veiligste auto’s van het moment te maken hebt. Impressive. Dit model kost dan ook een paar centjes. Verkrijgbaar vanaf €74.360 wat dan weer best meevalt, moet je voor dit model toch nog €123.820 neerleggen. Maar dan zit echt alles erop en eraan. Tot aan stoelventilatie en een koelkastje. Heerlijk hoor; een lekker frisje tijdens een helse rit door de woestijn.