Off topic

Meridian surround in de Jaguar I-Pace

Als de bliksem uit de startblokken

Door Ernst Neve, HVT 02, februari 2019

Als je de premium audio in auto’s test, is het eigenlijk niet van groot belang of het al dan niet om een auto gaat die net geïntroduceerd is. Toch was dat bij Jaguar anders met de aankondiging van de I-Pace, de eerste 100% elektrische wagen van het merk. Nog voordat hij in Nederland arriveerde had ik hem al aangevraagd. Hoe zou dit oer-Engelse merk zich verhouden tegenover de Tesla model S? Helaas moest ik wat geduld aan de dag leggen vooraleer ik er eentje mee zou krijgen. Ze zijn gewild bij de Nederlandse pers en autokopend publiek.


De vergelijking met de Model S ligt voor de hand als je je bedenkt dat Jaguar eigenlijk de eerste autofabrikant is die een EV op de markt brengt die niet alleen 100% elektrisch is, maar qua specificaties en bereik ook ernstig dicht in de buurt van de Tesla komen. Op papier althans. Verder heeft Jaguar uiteraard de naam hoog te houden. Luxe, racing green, stijl dus. En naast de racing kleur, ook de racing geschiedenis. Deze compactere versie van de F-Pace had mijn verwachtingen best hoog doen spannen.

Absoluut geen straf

Wat verwarrend zou kunnen zijn, is dat er ook nog een E-Pace van Jaguar bestaat. Dit is echter een instapmodel van de F-Pace, waar de E in ieder geval niet op elektrisch duidt. De I-Pace is echt van een andere orde. Dat bleek al bij de eerste aanblik van deze Engelse bliksemschicht, die in de verte doet denken aan het ontwerp van de F-Pace, maar echt op eigen benen staat. Ietwat naar voren hellend, geeft hij de indruk uit de startblokken te willen schieten. De rondingen maken je waarschijnlijk spontaan verliefd. Ik had er in ieder geval direct warme gevoelens bij. Bij de eerste blikken binnenin de automobiel viel meteen de afwerking van het interieur op zoals je dat van Jaguar verwacht. Degelijk, stijlvol en modern in dit geval. Eenmaal gezeten in de bestuurdersstoel merk je direct het verschil met de grote concurrent Tesla. Alles ademt kwaliteit. Met het hooghouden van de naam zit het dan ook wel snor, zou ik willen zeggen. Alles voelt strak en goed aan. Evident is de verwantschap met de Land Rovers anno nu. De basis-layout van de I-Pace doet toch echt aan die van de Range Rover Velar en de zojuist geïntroduceerde, nieuwe Evoque denken. Hetgeen overigens absoluut geen straf is, zal ik je vertellen.

Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.