Off topic

Naim Audio in de Bentley Mulsanne EWB

Als god in stijl naar Frankrijk moet reizen

Door Ernst Neve, HVT 12, december 2018

Razendenthousiast reageerde mijn contact toen ik hem vroeg of hij nog iets leuks voor me had staan. Ik heb het over de Nederlandse importeur van Porsche, waar ook de merken Bentley, Bugatti en Lamborghini hun onderkomen hebben. We hadden het terloops wel eens over de nieuwe Bentley Continental GT gehad waarin ook een systeem van Naim Audio zit, maar PR manager Jasper Koek had iets speciaals in het hoofd. Zoveel was duidelijk. Ik was wel erg benieuwd geworden ondertussen, maar moest nog heel even geduld aan de dag leggen.


Niet lang daarna werd ik uit de droom geholpen. De goede man had een Bentley Mulsanne EWB voor mij klaarstaan, compleet met het premium geluidssysteem Naim Audio. Dat was klaarblijkelijk wat hij moest navragen. Helemaal super natuurlijk. Ik zou een heuse Bentley meekrijgen en dat is toch niet zomaar iets. Voor mij in ieder geval. Bentley is namelijk voor mij nog steeds de luxueuzere versie van de Rolls Royce. Zo was het vroeger in ieder geval. De keuze van koningshuizen en adelstand. Als je moet informeren wat een Bentley kost, ben je waarschijnlijk geen serieuze gegadigde. Als je vraagt hoe snel een Bentley gaat, is het vaste antwoord “Snel genoeg”. Alles is in overvloede aanwezig. Gekheid? Nee, het zal toch niet?

Best een ding

Voordat ik de Mulsanne meekreeg, moest ik overigens plechtig beloven dat ik ‘m achter slot en grendel zou laten overnachten. Zelfs voor de importeur was het klaarblijkelijk een prijzige wagen. Het maakte het in ieder geval niet minder spannend, moet ik bekennen. Na het regelen van de papierwinkel, was het dan zover. Na een korte uitleg over de auto en een ‘let op de lengte bij het nemen van korte bochten’, kon ik de weg op. EWB staat trouwens voor Enhanced Wheelbase. Dit was niet zomaar een Mulsanne, nee, dit was er eentje waar je achterin een kleine familie kunt huisvesten. Spreekwoordelijk uiteraard, want er zaten ‘slechts’ twee zetels achterin. Met een zee van ruimte ervoor, dat wel. Dat wegrijden was overigens best een ding. Een Bentley hoor je ten eerste niet, totdat je een beroep doet op het gaspedaal. Ten tweede was deze verlengde versie echt lang, bijna zes meter. En die motorkap was ook al niet overheen te kijken. Het deed me denken aan een stijlvolle Riva speedboot, gek genoeg. Bochten nemen was in ieder geval even wennen, maar uiteindelijk een kwestie van de gestileerde B die onder andere op de grille prijkt, achterna rijden.

Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.