En Anita zei: iiiiiiiiiiii
Door Ernst Neve, HVT 05, mei 2019
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat Anita’s iiiiiiiiiiii gegil, gevolgd door een bulderend gelach, geen fluit met het geluid te maken heeft met het Premium Sound systeem van de Tesla Model 3 voortbracht, maar veel meer met de acceleratie van deze kleine raket naar de 100 km/u. 3,4 Seconden wist ze op de klok te zetten tussen de vermaledijde drempels die onze dijk ontsieren en kunnen leiden tot een lancering richting Mars. En ik mocht na drie Tesla’s eens ervaren hoe het is als passagier om dit stille geweld te ondergaan. Mijn vingerafdrukken zijn waarschijnlijk uit het hout van het dashboard en de armgreep op de deur weggetrokken. Net als mijn eigen wegtrekker…
Eindelijk was het dan zover. Na de Model S en de Model X kreeg ik eindelijk de nieuwe Model 3 mee van Tesla. Ik had er al veel over gelezen, goed en kwaad, maar er had zich een gevoel van blijdschap van me meestergemaakt toen de afspraak eenmaal in de agenda genoteerd stond. We hebben het hier toch over de eerste 100% elektrische auto voor de massa. Hoewel massa; de prijs van de basisuitvoering, de Model 3 Standard Range, is nog niet bekend en die van de Model 3 Standard Range Plus wordt €47.800. De versies nu leverbaar zijn echter de Performance en de Long Range kosten respectievelijk €68.200 en €58.300. en dat zijn vanafprijzen. De Performance versie onder mijn edele delen rijdt voor €76.618 uit de Tesla showroom naar jouw oprit. En over niet al te lange tijd helemaal vanzelf.
Geen vage deals
Het meekrijgen van een Tesla is inmiddels een formaliteit en eigenlijk net zo prettig als bij een hifidealer langsgaan voor een bezoek. Mijn contactpersoon, communications specialist bij Tesla, ontvangt me bijzonder hartelijk en meestal hebben we het over koptelefoons en geluid in het algemeen. Of over het feit dat Tesla geen speciale deals maakt met de pers. Of het eigen personeel for that matter. Erg jammer is dat. We zijn het erover eens dat we nog maar even door moeten sparen dan. Misschien dat we ooit genoeg hebben voor een Tesla Roadster. Dromen mag toch?
Chillen met die billen
Omdat er ten opzichte van de vorige modellen toch een aantal zaken is aangepast in de Model 3, word ik vergezeld in een ritje over de Amsterdamse ringweg. Op de hendels naast het stuur na, geschiedt de bediening van zo’n beetje alle functies van de Model 3 geheel en al via het 15” liggend geörentieerde touch screen. Hoewel 2” kleiner dan het scherm van de twee andere familieleden, komt het zeker niet als klein over. Sterker nog; dat display is misschien wel het enige aan het interieur van de auto dat echt opvalt. Zelfs het accent van de in dit geval houtkleurige strook die het dashboard over de volledige breedte siert, heeft een ingetogen en stijlvol karakter. De rest van het interieur is het best te omschrijven als understated. Terug naar het pièce de résistance: de bediening van het touch screen is behoorlijk intuïtief, stel ik vast nadat ik enige uurtjes in dit Model heb verkeerd. Functies bedien je door ofwel het scherm aan te raken, ofwel met de twee draaiknopjes op het stuur die ook naar links en rechts geduwd en ingedrukt kunnen worden. Een versnelling kiezen en het inschakelen van de autopilot functie doe je met de rechter hendel en richting aangeven met de linker.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.