Impulsief, explosief en excessief
Door Ernst Neve, HVT 4, april 2021
Eigenlijk waren alle inspanningen erop gericht om het Bentley artikel over de Mulsanne EWB twee jaar na dato een vervolg te geven met de nieuwe Bentley Continental GT. Dat lukte toen niet omdat het model dat beschikbaar was niet over het systeem van Naim Audio beschikte. Geen nood! Er zou een Flying Spur naar Nederland komen, het huidige topmodel en opvolger van de Mulsanne, nog net op tijd voor het januarinummer. Sterker nog, ik kreeg ook de beschikking over de eerste Focal/Bentley Radiance hoofdtelefoon én de Naim/Bentley Mu-so2! Mooier kon het niet worden, toch?
Helaas kwam er weer iets tussen, waardoor het model in kwestie rapidemento richting België moest vertrekken. En daarna was het lockdown tijd, gevolgd door de avondkloktoestanden. Des te meer tijd om de Focal/Bentley Radiance en de Naim/Bentley Mu-so2 aan de tand te voelen. Hoe groot was mijn verbazing dat ik uiteindelijk begin maart een bericht van Bentley importeur PON het bericht kreeg dat er onverhoopt een Flying Spur beschikbaar zou zijn. Onmiddellijk werd de agenda getrokken en plannen gesmeed om het Bentley trio-verhaal gestalte te geven.
Van Mulsanne naar Flying Spur
Ja, het was dus alweer ruim twee jaar geleden dat Anita en ik onze buttocks op alle mogelijk plekken in de verlengde Mulsanne hadden mogen positioneren. We waren tot de conclusie gekomen dat dit het summum in persoonlijk vervoer en vermaak was. Het Naim Audio systeem klonk overtuigend goed, de naam en faam van Bentley had diepe indruk op ons gemaakt. Het enige puntje van kritiek was destijds de enigszins traag aandoende user interface op het touchscreen. En toen kwam dus de Flying Spur, model 2021. Een opvolger van een klassieker, gestoken in een moderner jasje, , en met een kloppend V8 hart dat je met een beetje fantasie zelfs economisch in verbruik en katachtig in reactie mag noemen. De naam Flying Purr komt gelijk bij me naar boven.
Nostalgisch ambachtelijk
Voor degenen die het niet weten: de productie van een Bentley gaat gepaard met ouderwets ambachtelijk handwerk. Plaatwerk, naaiwerk, houtwerk, je kunt het niet zo gek verzinnen of er heeft iemand een onwerkelijke hoeveelheid uren aan handwerk aan besteed. Honderdeenenveertig mensen zijn er meer dan honderd uur mee bezig om vierentachtig verschillende processen door te lopen, die nodig zijn om een Bentley Flying Spur in elkaar te zetten. De Bentley Flying Spur is een opstapeling van overtreffende trappen. Van de drie kilometer draad die benodigd is om de vierenzestig verschillende stukken leer aan elkaar te rijgen tot het grootste stuk metaal uit één stuk dat aan de zijkant in de juiste vorm is getrommeld.
Als Supercar Oldie
In dit geval heeft het geresulteerd in een Bentley met een V8 motor, uitgevoerd in wat ooit Racing Green genoemd werd en nu aangeduid wordt met ‘Barnato’ een knipoog gevend naar een van de eigenaren, bekend als de ‘Bentley Boys’. Hoewel zijn green waarschijnlijk verwees naar zijn flappen, is de deze kleurstelling voor een Bentley toch wel een heel klassieke. Dat prachtige groen brengt me naar het exterieur van de Flying Spur. Om te beginnen zie je ongeveer overal waar je kijkt of het Bentley logo, de Bentley naam of het Bentley Diamond patroon. Of het nu om de wielnaven, ventieldopjes, air-intakes, de achterlichten of koolstof-details gaat, deze wagen zegt onmiskenbaar en vaak “Bentley”. De minutieuze Diamond details in de koplampen kan ik niet onbenoemd laten, evenmin als de Flying B, voorheen Flying Lady, die statig in de ruimte achter de grille zakt bij het uitzetten van de motor. Of schiet, als iemand ‘m probeert te scheiden van de automobiel. Trouwens, in de uitgave die ik onder mijn hoede heb is de Flying B verlicht.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS