Recensie

64audio u6 iem

64Audio Next Level IEM

Door Michel van Meersbergen, HVT 11, november 2017

IEM’s – ‘In Ear Monitors’, of heel grof gesteld: ‘oortjes’… het blijft een lastig gebied. In de opinie van velen een alternatief om maar niet met een volwaardige koptelefoon op het hoofd te hoeven lopen. Maar een ‘oortje’ als volwaardige weergever? Dat is vaak nog een stap te ver.

Laat mij direct bekennen dat ik ook in het wat meer conservatieve hoekje heb gezeten. Toch, eerlijk is eerlijk, heb ik het afgelopen jaar een aantal oortjes voorbij horen komen die mij wel hebben weten te bekoren, maar ze hebben een onvervalste hi-fi ervaring, laten we zeggen: een ‘over-ear gevoel’, niet weten te brengen. Zo wil het draagcomfort mij persoonlijk nog wel eens in de weg zitten en een meer algemeen probleem: drukopbouw in de gehoorgang wat nog wel eens voor luistervermoeidheid wil zorgen. De oplossing voor deze problemen en méér komt uit de ‘pro-wereld’.

Slim ‘ventiel’

‘Fastbackward’ naar 2009, het jaar waarin Vitaliy Belonozhko, een geluidstechnicus uit het noordwesten van de Verenigde Staten het bedrijf ‘1964 Ears’ begint. Mission statement van 1964 Ears is het verbeteren van IEM’s en wel op zo’n manier dat een IEM niet alleen een waarachtige vervanger van een ‘monitor’ op het podium is, ook moeten artiesten de IEM’s langer in de oren kunnen dragen en dit alles op voorwaarde dat de kans op gehoorbeschadiging geminimaliseerd wordt. Belonozhko kwam uiteindelijk terecht bij Asius Technologies die op dat moment bezig waren met de ADEL-module: een soort van instelbaar ventiel dat niet alleen de druk in de gehoorbuis en trommelvlies verlaagt, maar qua instelbaarheid de artiest meer of minder ‘afsluit’ van het podium.
De ADEL-module bleek de doorbraak waar Belonozhko naar op zoek was en in 2014 begon een nauwe samenwerking tussen 1964 Ears en Asius. De liefde tussen de twee raakte in 2016 echter bekoeld. Afhankelijkheid van de productie en toelevering van de ADEL-module gaf Asius een dominante positie in de samenwerking die, in de woorden van Belonozhko, zover ging dat Asius ‘een dicterende positie op het gebied van productie en ontwikkeling van 1964 Ears producten in begon te nemen’. Het zal geen verrassing zijn dat de samenwerking werd beëindigd. 1964 Ears hernoemde zichzelf tot ‘64Audio’ en ontwikkelde, ter vervanging van de ADEL-module, de ‘Apex’. In essentie een verbeterde ADEL-module. Ook hier drukvermindering in het oor, maar niet instelbaar. Om verschillende niveaus van ‘afsluiting’ of aanpassing naar muzikale voorkeur te verkrijgen werkt Apex met modules in verschillende binnendiameters. Eenvoudig, betrouwbaar en qua werking voorspelbaar… zoals 64Audio het zelf zegt: “Designed to work. Every day.” Als je het ventieltje in je handen hebt is het een duidelijk geval van ‘tja, het stelt niets voor, maar je moet er potverdorie wel even opkomen’.