Recensie

ATC SCM19 studiomonitor

Serieus lekker

door Ernst Neve, HVT 9 september 2016

Het begon allemaal tijdens een winkelbezoek van Audiofile in ’s Gavenmoer bij Michel Keyner, waar ik aan vroeger herinnerd werd. Aan de tijd dat mijn dagelijkse taak bestond uit het componeren van een hifiset op basis van de wensen van mijn klanten. Ten eerste door de werkwijze van Michel en ten tweede door de enorme keus aan apparatuur bij Audiofile. Het luisteren naar de TAD monitorluidsprekers maakte bij mij dat aha gevoel los, toen ik voor het eerst gepakt werd door compacte set luidsprekers. Na zijn bevlogen verhaal over de ATC monitors was het voor mij een uitgemaakte zaak; die moest en zou ik in mijn eigen omgeving beluisteren. Ik was serieus lekkergemaakt.

De Acoustic Transducer Company, waar ATC de afkorting van is, heeft de wortels in de professionele audio. In 1974 stichtte Billy Woodman het bedrijf met maar één doel; de beste drivers maken. Dit lukte hem met de 12” PA75-314 driver en de SM75-150 soft dome middentoner. Deze units zouden vormend zijn voor de studiomonitor-wereld, waar het merk ATC uiteindelijk naam en faam heeft verworven. Tussen de eerste klanten vind je iconen als Pink Floyd en Supertramp. De kans is dan ook heel groot, dat als je een afbeelding ziet van de SCM50 of SCM100 dat je zegt: ja, die ken ik wel. Uiteindelijk heeft het bedrijf zich gediversifieerd en maakt inmiddels een studiomonitorlijn met acht modellen, twee subwoofers en twee versterkers en een hifi-lijn met een entry series, classic series, tower series, special editions en anniversary editions. Grappig genoeg duiken de kenmerkende SCM50 en 100 in allerlei verschijningen keer op keer weer op. Je herkent ze ook onmiddellijk aan de grote dome middentoners. De lijst met klanten is impressive to say the least met namen als The Rolling Stones, Roger Waters, Coldplay, Diana Krall, Sting en David Gilmour om er maar een paar te noemen.