Is dit de beste gaming hoofdtelefoon?
Door Ernst Neve, HVT 12, december 2018
Het is nogal een claim om te maken, maar verbazen doet het zeker niet, als je met de CEO van het bedrijf, Sankar Thiagasamudram, hebt mogen praten. Deze man barst van de ambitie in alles wat hij tot nu toe aangepakt heeft. En dat is nogal wat. Hij maakte furore met de ontwikkeling van de beste videokaarten ter wereld en werkte voor Hollywood’s grootste studio’s. Daarna wilde hij de best klinkende hoofdtelefoon maken, hetgeen heeft geleid tot de Audeze LCD1. Na de LCD4 werd het blijkbaar tijd voor iets anders.
Trouwens, tussendoor ontwikkelde Audeze nog even de planar in-ear, die uitmondde in de LCDi4, je raadt het al, ’s werelds best klinkende planar in-ear. Essentieel voor de kwaliteit van Audeze zijn de zeer dunne, buigzame en overgedimensioneerde diafragma’s, medeverantwoordelijk voor het supersnelle impulsgedrag. Tel hierbij op de kennis die het bedrijf heeft inzake magneten onder de naam Fluxor en de techniek om de geluidsgolven zo efficiënt mogelijk door te laten, Fazor, en de ingrediënten voor wereldklasse zijn daar. Maar om de volgende stap te maken is er nog iets nodig. Massaproductie met behoud van kwaliteit. Audeze heeft dit ruimschoots kunnen oefenen met hun SINE en iSINE producten. De uitstap naar de Apple Store met de stijlvolle EL-8 heeft hen overigens geleerd hoe die massa vervolgens met je product omgaat. Juist, als zwijnen. We hebben opeens niet meer over de liefhebber die als het moet zijn product niet met handenzuur in aanraking laat komen en witte handschoentjes draagt. Nee, dan hebben we het over hard core gebruikers die zich over een krasje echt niet druk maken. Het zal ze jeuken.
Immersieve, cinematische 3D. Say whatwhat now?
CEO Sankar vertelde mij over de ervaringen die Audeze heeft opgedaan met het gebruik door het grote publiek. Terwijl je de hoofdband van de EL-8 best kan torderen, kwamen die regelmatig volledig in tweeën gebroken terug. Het heeft hem en het designteam er in ieder geval toe gebracht om de Mobius echt supersterk en megaflexibel te maken. Ik heb in de Audeze fabriek in Santa Ana, California als een van de eerste stervelingen het prototype van de Mobius mogen aanschouwen en was al gelijk onder de indruk. Leuk feit: de decals (tekens) op de Mobius in blauw en goud zijn voortgesproten uit het brein van de CEO die een enorme fan van de TRON films is. Ik kan niet anders zeggen (ook een verstokt TRON fan) dat de uiteindelijke versie, die minimaal verschilt van wat ik destijds heb gezien, er serieus te gek uitziet. Dit kan de shit worden. Los van het uiterlijk was Sankar bijzonder enthousiast over nog een paar dingetjes. De klank, nummer één. De ambitie was niets minder dan altijd; de beste gaming headphone maken, punt. Om dat te bewerkstelligen is punt twee de pasvorm. Met enige trots vertelde hij me dat het foam van de oorkussen een speciale, gewelfde vorm heeft, waardoor de headset echt superlekker zit. Daarna kwam hij met zijn stokpaardje: immersieve, cinematische 3D audio. De Mobius is in staat om hoofdbewegingen te registreren om plaatsbepaling mogelijk te maken. Naast alle surround sound modes is tevens ruimte-emulatie in 3D mogelijk. In de praktijk betekent dit dat het geluid voor je blijft als je je hoofd draait. Het geeft een heel bijzondere luisterervaring, bijna alsof je naar een stel vaste luidsprekers luistert, eenmaal gekoppeld aan een computer en een 3D game weet je echt niet wat er gebeurt. Of liever; je weet veel beter wat er gebeurt omdat je geluiden echt achter en naast je hoort, geluiden die dan een vaste plek in de 3D omgeving hebben, net als de door de computer gegenereerde beelden dat hebben. Je bent opeens in staat veel beter plaats te bepalen.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.