Recensie

Bryston 4B3 eindversterker

The legend continues

Door Marnix Bosman, HVT 6, juni 2017

De naamgevers Anthony Bauer, Stan RYbb and John STONeborough startten Bryston in 1962 als ontwerpers van custom elektronica. Sinds 1973 is Bryston echter bekend als ontwikkelaar van audioversterkers met voorop natuurlijk de 4B eindtrap die midden jaren ’70 werd geïntroduceerd.

Ik hoorde voor het eerst over de Bryston 4B via een recensie van collega Menno van der Veen die begin jaren ’90 in het blad Home Studio over deze versterker rapporteerde. Als jongeling in de Hifi was ik onder de indruk van het stoere uiterlijk, de bouw, de brute kracht en natuurlijk ook de audioprestaties van de 4B zoals Menno die in zijn recensie en meetrapport beschreef. Die bewuste 4B leek allang niet meer op de 4B’s zoals die begin jaren ’70 de fabriek verlieten maar was wel een doorontwikkeling van deze oer4B. De 4B uit Menno’s artikel was waarschijnlijk een NRB uitvoering die in die tijd veelvuldig in opnamestudio’s maar ook in consumenten high-end set-ups werden ingezet. Sindsdien heeft Bryston ook het NRB benadering alweer verlaten en zijn er nieuwe typeaanduidingen geïntroduceerd. Na de NRB kwam de ST (vernoemd naar ontwikkelaar Stuart Taylor), de SST (Super Stuart Taylor) en de laatste generatie was de SST2. Het nieuwste model gaat door het leven als de Cubed series en dat zie je terug aan de typeaanduiding 4B3. De grote vraag is nu natuurlijk: Wat is er nieuw aan de 4B3, zijn de ‘oude’ kernwaarden behouden gebleven en is de 4B3 weer substantieel beter dan de ‘oude’ SST2?