Recensie

dCS Bartók

Het verleden en heden van dCS

Door Sander van der Heide HVT 07/8, juli/augustus 2019

dCS-converters zijn mij niet onbekend, ze worden al jaren in de studio’s gebruikt waar ik werk en door audiogrootheden als mastering-engineer Bob Ludwig en opnametechnicus Tony Faulkner. Kwalitatief lijkt er niets beters te zijn, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. In zekere mate doorbreekt de dCS Bartók dat prijsniveau in, want voor het bedrag van een Vivaldi masterclock, krijg je nu 5 apparaten in één.


De origine van dCS ligt in de pro-audio en eigenlijk zelfs daarvoor nog, in opdrachten voor het Britse ministerie van defensie. Dit blijkt ook uit de naam, data conversion systems, waarbij vooral het omzetten van analoge signalen naar digitaal bij radar een expertise bleek die ook goed in de audio was toe te passen. Begin jaren negentig vroeg de BBC hulp van dCS voor het aanpassen van hun DAT-recorders en hierna ontwikkelde dCS de eerste 24-bit DA-converters.

954

Mijn eerste ervaringen van dCS zijn van rond 2002. Ik ging in Galaxy studio’s in België verschillende hires-projecten masteren die op SACD werden uitgebracht. De dCS 954 kon audio in 192kHz24bit verwerken alsook in DSD, iets wat tot dan toe onmogelijk was. Daarnaast klonk deze converter alsof je met een analoge uitgang van een bandrecorder te maken had. Dat dit te danken was aan de Ring DAC technologie en de FPGA-modules die voor DA-conversie werden gebruikt (in plaats van de standaard DA-chips van fabrikanten als ESS Sabre of Wolfson), was me toen nog niet duidelijk. Maar sinds ik de 954’s ben gebruiken in de masteringstudio, ben ik nooit meer een converter tegengekomen die zo muzikaal klinkt, maar toch ook transparant en kritisch. Vandaar dat ik de converters ook bij Polyhymnia in Baarn ben gaan gebruiken en nu nog steeds gebruik in mijn masteringstudio te Wisseloord in Hilversum. Alsof dCS daarna nooit meer nieuwe apparaten op de markt heeft gebracht, wat natuurlijk wel degelijk het geval is. dCS is echter meer de hifimarkt gaan bedienen en heeft voor de pro-audiogebruikers na de 955 geen andere apparaten meer gemaakt. Systemen als de Scarlatti CD-transport met DAC en wordclock generator, waren met prijzen boven de €30.000 onhaalbaar geworden voor studio’s die de investeringen van de 954’s nog moesten terugverdienen in een tijd waarin de muziekindustrie een dieptepunt in verkoop bereikte.

Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.