Markant en Transparant
Door John van der Veer, HVT 10, oktober 2020
De elektro- en magnetostaat zijn nooit verdwenen van het Hifi-toneel en met reden. Sinds de eerste versies van iconen Quad en Magnepan blijft het fenomeen van de kenmerkend platte luidsprekers de gemoederen bezighouden. Diptyque heeft een eigenzinnige variant op de magnetostaat en weet zo het beste van twee werelden te combineren. Het Franse merk voert drie modellen in het programma, de DP160, DP140 en DP77. De laatste schoonheid zocht de schaduw van mijn appartement tijdens de hittegolf. En die duurde lang, zoals u weet.
Diptyque is zo Frans als ‘t maar kan en dat geldt ook voor de twee ontwerpers van de Diptyque magnetostaat, Gilles Douziech en Eric Poix. De Franse taal heeft een stroeve geschiedenis met Les Pays-Bas. Dat was al zo tijdens de Franse overheersing onder Lodewijk Napoleon (broer van), die zich manmoedig introduceerde als ‘Konéng van ‘Ollande’ en sindsdien als ‘Konijn van Holland’ door het leven ging. En de spelling van ons Franse high-end merk is blijkbaar ook een uitdaging in de Lage Landen, tot hoog niveau. Ben ‘Diptique’ tegengekomen, en ook ‘Dyptique’, maar het is toch echt Diptyque. ‘Tweeluik’, luidt de vertaling, en dat is een mooie omschrijving voor de constructie, gebaseerd op de twee panelen van de luidspreker met ieder een eigen functie. Montauban (voorbij zien zoeven tijdens le Tour? Heerlijke plaats, iets ten noorden van Toulouse, in het gelijknamige district) is de thuisbasis van Diptyque Audio, waarvan de platte luidsprekers de hoofdmoot vormen van het bescheiden repertoire. Gilles & Eric bouwden hun eerste exemplaar in 2001. Voor Gilles was de kennismaking met de stem van Ella Fitzgerald op de Quad ESL63 de trigger, in de jaren ’90. Voor collega Eric was het de Magnepan magnetostaat die hem in de ‘eighties’ over de streep trok. De eerste luidspreker die het tweetal maakte was in opdracht, in het kader van een fototentoonstelling. Sindsdien hebben de ontwerpers veel custom made ‘flat-panel’ luidsprekers voor tentoonstellingen en installaties van moderne kunst geleverd. Die ervaringen hebben hen in staat gesteld om technische oplossingen te ontwikkelen en een eigen range van hi-fi luidsprekers op de markt te brengen.
Gelakt eiken
Dat het ontwerpen van de platte luidsprekers van meet af aan in dienst heeft gestaan van visuele kunst, heeft er zeker toe bijgedragen dat bij Diptyque vormgeving zo hoog in het vaandel staat. Straks meer over de mogelijkheden die dit biedt voor de klant, maar ik was al direct aangenaam verrast toen René Degens van importeur Dimex de schoonheid ontdeed van haar zwarte voile. Wat een plaatje! Deze versie van de DP77 staat in het teken van het tienjarig jubileum en is voorzien van een ander reliëf in het zwarte staal en verbindingsornamenten van gelakt eiken (los van nieuwe, naar eigen zeggen ‘high-end’ luidsprekeruitgangen en een nieuwe cross-over voor: ‘A more precise and nuanced bass sound’). Maar ook zonder deze highlights verdient de DP77 de hoofdprijs voor het ontwerp. Het is zo’n luidspreker waarvan je hoopt dat het geluid beter is dan ‘wat dan ook’, op zoek naar hèt argument om ze voor altijd in de huiskamer te laten staan. Dat de DP77 zeer dicht tegen de achterwand geplaatst kan worden versterkt bovendien de verleiding. Het is alsof je, in visueel opzicht, de perfecte metgezellen voor je platte TV hebt gevonden. En laat ik nou nèt houten jaloezieën in donker hazelnoot voor mijn ramen hebben gekregen; alsof ze gemaakt zijn voor de DP77. Zo’n gevoel. Als gezegd, dit is niet het enige aspect van de designmogelijkheden die je hebt, waarover later. Eerst duiken we even, zij het ondiep, in de techniek.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS