Recensie

Franco Serblin Accordo

Vloeiend en verfijnd

Door Christiaan Punter, HVT 9, september 2018

Sinds mensenheugenis was Franco Serblin bekend als eigenaar en hoofdontwerper van Sonus faber. In 2006 besloot hij het bedrijf te verkopen, maar in 2010 startte hij een nieuw bedrijf genaamd naar hemzelf. Helaas overleed Franco in 2013, niet lang nadat hij klaar was met het ontwerp van zijn nieuwe luidspreker lijn. Gelukkig wordt het bedrijf voortgezet door zijn schoonzoon Massimiliano Favella, en dus leven zijn creaties voort.


Op de Franco Serblin website staat te lezen: “Lutes and violin, through the use of wood, strings, their forms and harmony of their constitution, have inspired my systems”, hetgeen inhoudt dat echte akoestische instrumenten met hun vorm en constructie een bron van inspiratie zijn. Deze inspiratie komt letterlijk naar voren in de luidsprekers en de details die in hun ontwerp zijn opgenomen. De luidspreker lijn van Franco Serblin bestaat uit drie modellen: de grote Ktema, de kleine Accordo en de kleinere Lignea. Het midden model Accordo is het onderwerp van dit review.
Net als de luidsprekers van Sonus faber kun je de Franco Serblin-luidsprekers zien als prachtige en kunstzinnige meubelstukken. Voor zover ik het kan beoordelen zonder twee modellen van deze merken in dezelfde ruimte te horen, heb ik het idee dat er enkele parallellen zijn tussen het typische klassieke Sonus faber-geluid en het huidige moderne Sonus faber-geluid. De Accordo’s hebben bijvoorbeeld de typisch pure, communicatieve en natuurlijke middentonen van de oudere Sonus fabers, samen met de resolutie, vloeiendheid en openheid van de huidige Sonus fabers. Een perfect huwelijk om zo te zeggen.

Positionering

Elke luidspreker profiteert van een zorgvuldige positionering, maar de Accordo’s hebben de neiging erg goed te klinken, zelfs wanneer ze semi-lukraak worden neergezet. Het is echt niet moeilijk om ze mooi te laten spelen. Ze voelen zich in hun element met wat vrije ruimte om hen heen, maar een precieze plaatsing en de hoeveelheid toe-in zijn niet essentieel voor de algehele geluidsbalans. De breedte van de soundstage wordt wel beïnvloed door hun relatieve positie, maar dit is vrij eenvoudig om goed te krijgen. Als je het maximale uit de speakers wilt halen, dan is het zeker de moeite waard om zorgvuldig de beste posities te vinden en dat betekent letterlijk millimeterwerk. Heb je de beste plek gevonden dan wordt dat beloond met een optimale focus en diepte-afbeelding.