Een luidspreker om bij weg te dromen
Door John van der Veer, HVT 3, maart 2018
In een andere HVT review is de Gato Audio FM-15 monitor besproken, als hifi-set met de DIA-400S geïntegreerde versterker, van hetzelfde merk. Nu is het de beurt aan de Gato Audio FM-30, een vloerstaander met een heel ander karakter. Gun uzelf een goed glas wijn en droom maar heerlijk weg.
De FM-15 is een luidspreker met eigenschappen die doen denken aan een afluistermonitor in de studio. De versterker die is gebruikt voor de test, de Gato Audio DIA-400, onderstreept dit analytische karakter van de FM-15 des te meer. Het klankbeeld in mijn huiskamer wordt met deze hifi-set gekenmerkt door veel dynamiek, transparantie en ruimtelijkheid, eigenschappen die ik erg kan waarderen en waardoor producties ook onverbloemd worden weergegeven; fouten komen eveneens aan het licht. Met de juiste opstelling, die behoorlijk kritisch blijkt te zijn, wordt het bovendien mogelijk de afluistering op een niveau te krijgen dat een veel duurdere luidspreker suggereert. Gato Audio rept in de documentatie van high-end. Dat gaat me iets te ver, maar het resultaat ligt wel duidelijk op hoog niveau. De FM-30 vloerstaander heeft een totaal ander karakter. Het analytische vermogen van de FM-15 maakt plaats voor een geluidsbeeld dat wellicht meer voldoet aan de eisen van hifi-liefhebbers met een wat mildere smaak, hoewel de ervaring leert dat je niet kunt generaliseren. Het prijsverschil met de monitor is groot. Tegenover de €2.290 voor een paar FM-15’s staat een setprijs van €5.490 voor de FM-30. Appels met peren dus, in meer opzichten.
Magneetjes
De FM-30 is een bescheiden vloerstaander van nèt geen meter hoog. De elegante verschijning heeft een fraaie, ellipsvormige achterkant. Hierdoor, en door de witsatijnen afwerking oogt het geheel buitengewoon stijlvol en domineert de huiskamer niet al te zeer, tenzij geen enkele vloerstaander in de smaak valt, uiteraard. Het frontpaneel staat schuin naar achteren geheld, een lijn die door de achterkant van de luidspreker wordt gevolgd. Deze helling van het frontpaneel kan nog worden versterkt, of juist verzwakt, met de vier verstelbare draaidoppen in de voet. De doppen monden uit in spikes, die op een beschermende schijf worden geplaatst. De lengte van de luidspreker maakt het mogelijk om in strikt horizontale stand op niet al te grote afstand de tweeter op oorhoogte te krijgen, maar het is dus mogelijk deze stand in beide richtingen te wijzigen. In mijn huiskamer kreeg ik het beste resultaat door de FM-30 wat verder naar achteren te hellen. De tweeter en de drie overige drivers kunnen worden afgedekt met fraaie zwarte grills. Je plaatst daartoe de grills op de rand en draait naar links of naar rechts tot het punt van magnetisme is gevonden. Omgekeerd draai je de grill buiten het bereik van de magneten waardoor je het geheel moeiteloos kunt afnemen. Vaak lees je in documentatie dat de grill geen invloed heeft op het geluid. Gato Audio gaat niet zover, maar claimt wel dat de invloed tot een minimum beperkt blijft (‘designed to produce a minimum of coloration and distortion’). Meningen verschillen, smaken ook, waarnemingen al helemaal, maar ik hoor toch écht een behoorlijk verschil tussen met en zonder. Mijn voorkeur in auditieve zin gaat absoluut uit naar de versie zonder. De vier zwarte schijven geven een rustiger aanblik, dat wel. Hoewel, ook zonder grill blijft het beeld evenwichtig en zie je in ieder geval meer van de bijzonder fraaie metalen randen. Het is mogelijk de drivers te voeden met bi-amping. Pal boven de vier inputs die dat mogelijk maken zit de functie om iets te veranderen aan het karakter van de luidspreker. Met drie vergulde krammetjes kun je de drie parameters aangeduid met ‘Bass’, ‘Focus’ en ‘Detail’ in drie verschillende standen zetten: low, normal en neutral. De importeur had bij functie ‘bass’ deze parameter iets afgezwakt en de overige twee neutraal gelaten. Ik heb wat geëxperimenteerd, om al snel tot de conclusie te komen dat de visie van Edwin Roescher op dit punt geheel overeenkwam met de mijne en heb de stand vervolgens gelaten voor wat het is.